Sanoma heeft 19 tijdschriften verkocht aan de nieuwe onderneming New Skool Media. Er gaan 93 mensen mee naar de nieuwe onderneming. Volgens NVJ secretaris Yvonne Dankfort zijn er goede afspraken gemaakt over de overgangsregelingen.
Sanoma heeft 19 tijdschriften verkocht aan de nieuwe onderneming New Skool Media. Er gaan 93 mensen mee naar de nieuwe onderneming. Volgens NVJ secretaris Yvonne Dankfort zijn er goede afspraken gemaakt over de overgangsregelingen.
De 19 titels zijn: Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, delicious., Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling and Zeilen.
NVJ secretaris Yvonne Dankfort is tevreden over de gemaakte afspraken voor wat betreft de overgangsregelingen. ‘We hebben afgesproken dat de cao’s die van toepassing zijn van toepassing blijven, dus ook toekomstige cao’s. Ook het sociaal plan dat is overeengekomen, blijft nog een jaar van toepassing. Verder hebben we afgesproken dat er een minimaal gelijkwaardig pensioenpakket moet worden aangeboden. New Skool Media is een nieuwe bv en heeft op dit moment nog geen pensioenregeling.’
De 19 titels komen in handen van Rob Koghee en Cor Jan Willig, twee bekenden in de uitgeefwereld. Koghee was (adjunct)directeur van IDG Nederland en daarvoor uitgever bij de Weekbladpers. Cor Jan Willig is onder andere CFO geweest bij Sanoma Men’s Magazines.
Het is nog niet bekend wat de vestigingsplaats zal worden. Het voornemen is om in overleg met de hoofdredacteuren een locatie te zoeken die bij de titel past. Voorts moet New Skool Media nog een ondernemingsraad instellen. ‘Met het meenemen van cao en redactiestatuten ga ik er vanuit dat de inspraak van hoofdredacteuren gewaarborgd blijft’, aldus Dankfort. ‘Het is in elk geval positief dat vandaag alle redactieraden vanochtend geïnformeerd zijn en een advies kunnen uitbrengen.’
Sanoma heeft vorig jaar 32 titels te koop gezet als onderdeel van een plan te focussen op 17 merken. Daarmee zijn 500 banen gemoeid. De titels die bij Sanoma blijven, moeten bijna allemaal flink reorganiseren waarbij een rompredactie wordt ingevoerd en de digitale platforms belangrijker worden. De mannentitels en de glossy’s staan nog in de etalage.
Sanoma organiseert dinsdag 10 juni een informatiebijeenkomst over de verkoop. De NVJ zal een bijeenkomst houden om de overgangscriteria te bespreken. Datum en tijdstip zullen via deze site bekend worden gemaakt.