Rompredacties, dalende advertentie-inkomsten: in de bladenwereld is de teneur momenteel vaak somber. Regelmatig hoor ik collega-bladenmakers verzuchten ‘mensen lezen niet meer’. Maar goed nieuws: dat is pertinente onzin.
Rompredacties, dalende advertentie-inkomsten: in de bladenwereld is de teneur momenteel vaak somber. Regelmatig hoor ik collega-bladenmakers verzuchten ‘mensen lezen niet meer’. Maar goed nieuws: dat is pertinente onzin.
Niet alleen gaan er jaarlijks nog 388 miljoen papieren tijdschriften over de toonbank (bron: Mediamonitor, 2015; cijfers over 2016 zijn nog niet bekend), maar liefst 90 procent van de Nederlanders zit dagelijks gemiddeld twee uur lang op internet, waar ze 60 procent van hun tijd lezend doorbrengen (bron: Media Standaard Survey). Mensen lezen meer dan ooit, alleen doen ze dat dus vaak vanaf een scherm, maar ook nog zeer geregeld vanaf papier. En lezen blijft lezen. Op de meest bezochte nieuwswebsite van Nederland, NU.nl, vinden een miljard pageviews per maand plaats: een mil-jard! Dat zijn allemaal pagina’s die gelezen (of bekeken als het om video’s gaat) worden. Kortom: Nederlanders consumeren meer media dan ooit. En dat is goed nieuws.
Want daardoor zijn er alleen maar meer mogelijkheden bij gekomen de afgelopen jaren. Pakweg twintig jaar geleden had je als bladenmaker alleen maar het blad zelf om wekelijks of maandelijks te vullen. Nu heb je websites, digitale nieuwsbrieven, social media (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest), online video’s én evenementen waarbij je in direct contact staat met je lezer. En voor alle online kanalen kun je eindeloos nieuwe ideeën en plannen bedenken, die direct uitvoeren en kijken wat werkt; want je kunt vrijwel alles meten. Handig!
Bij Libelle - waar ik online redactiemanager van Libelle Daily ben - presenteren we onze eigen liveshows op Facebook, maken we een eigen onlinetelevisie-soap (Over Eva) en we organiseren al 21 jaar de Libelle Zomerweek. Je kunt als bladenmaker dus veelzijdiger én creatiever zijn dan ooit tevoren. En voor wie nu denkt: ‘en de inkomsten dan?’ is er ook goed nieuws. Er wordt door veel mediabedrijven heel veel geld met online verdiend. Het is dus eigenlijk allemaal een kwestie van groots denken en slim aanpakken - en slim denken en groots aanpakken.
Al met al ben erg blij dat ik juist nú bladenmaker ben. Want eerlijk gezegd lijkt het bladenmaken van twintig jaar geleden me maar saai. Nu zijn we eventorganisator, presentator, vlogger, social media-expert, TV-producent, bladenmaker en wat we nog meer voor leuks kunt bedenken, in één. Zeg nou zelf: is dat niet de tofste, meest veelzijdige baan van de wereld?