Vier stellingen tijdens debat over de toekomst van de freelancer

woensdag 23 februari 2011

Hoe verdienen we ons geld in het jaar 2020? Welke freelance praktijken blijven overeind staan? En hoe kunnen journalisten ondernemersgericht vooruitkijken? Kortom, ben jij als freelancer future proof? Tijdens de bijeenkomst Eerlijk deel voor freelancers: De toekomst van freelancers, op dinsdag 1 maart, blikken deskundigen vooruit en wordt er debat gevoerd aan de hand van vier stellingen: in 2020 worden freelancers direct betaald via pay per click/ micropayment; in 2020 heeft de journalist de uitgever niet meer nodig; in 2020 is afkopen de enige weg; in 2020 is de journalistieke taak verdwenen.

Lagerhuis 2010: e-journalist Brenno de Winter stapt in de schoenen van Marcel van Dam en zet elke stelling op scherp. Deelnemers aan het debat zijn ondermeer: Arda Gerkens (oud-tweede kamerlid SP), Erwin Angad Gaur (voorzitter Platform Makers), Edie Peters (PhotoQ, Zilveren Camera), Alex Beishuizen (Intermediair), Natasja Oosterloo ((eLinea, het nieuwe businessmodel voor digitale kwaliteitsjournalistiek), Sanne ter Lingen (freelancer van Bureau Wibaut).
De presentatie van de avond is in handen van Frederique de Jong.

Inmiddels zijn de stellingen bekend:

Stelling 1: Pay per click is de meest eerlijke manier van betalen voor werk en zal in 2020 de enige manier zijn om te verdienen.

Op diverse muziek downloadsites betaalt de klant een klein bedrag per nummer. De gebruiker betaalt een bundel waarmee hij/zij een tijd lang producten af kan nemen. In 2020 zal er voor nieuws alleen nog maar per click worden betaald. Daarom zal de journalist een percentage daarvan moeten krijgen: bijvoorbeeld 10 procent (ATW, Auteurs Toegevoegde Waarde). Technisch gezien moet dit mogelijk zijn.
Wanneer er niet op geklikt wordt, jammer dan. Dan verdient zowel de uitgever als de journalist niets. Wanneer er veel op wordt geklikt, is het kassa. Ondernemerschap!


Stelling 2: Door opkomst van fora en blogs, heeft de freelancer in 2020 geen uitgever meer nodig, maar publiceert zelf en verdient daar genoeg aan.

Omdat de journalist via tal van platforms of via blogs in 2020 zijn/haar eigen publiek kan bereiken, zal de uitgever/krant zoals deze nu bestaat, overbodig zijn voor de journalist.
Nieuws wordt niet meer via uitgevers afgenomen, maar via andere wegen. Journalisten kennen niet meer het probleem dat ze hun rechten uit handen moeten geven. Een voorbeeld: nu verschijnt het nieuws uit de Volkskrant of het AD in platte tekst op Google News. Als iedereen straks het nieuws via Google News volgt, kan dan de journalist niet beter rechtstreeks op Google News publiceren? Dan heeft de journalist de uitgever niet meer nodig, want wat is nog zijn toegevoegde waarde? Voorwaarde is wel dat gebruikers betalen voor dit nieuws, bijvoorbeeld via een klein bedrag per maand of ook “per click”.

Stelling 3: Eenmaal afgekocht, is het werk geleverd en mag iedereen er mee doen wat men wil. Alleen door goede onderhandelingen zorgt de freelancer er zelf voor dat hij een goede afkoopprijs bedingt.

Omdat herplaatsingen en hergebruik in 2020 niet meer te overzien zullen zijn, kunnen de hergebruikvergoedingen beter worden losgelaten. Journalisten maken hun werk, ontvangen daarvoor een afkoop bedrag en lopen het risico dat ook in het geval van een bestseller het daarbij blijft. De freelancer moet zich ontwikkelen als ondernemer die in staat is om zo goed mogelijke onderhandelingen over dit afkooptarief te voeren. Dit past bij de trend op de arbeidsmarkt waar zzp-ers in 2020 een groot aandeel hebben en als zodanig worden erkend. Voorwaarde is wel een goede betaling voor het geleverde werk.


Stelling 4: in 2020 is de journalistieke taak verdwenen.

Freelancers hebben zich als ondernemer aangepast aan wat de opdrachtgever wil: snel beeld, snel verhalen. Zij kunnen zo een goede boterham verdienen. Maar waar is de journalistieke taak gebleven?


DE BESTE INGREDIENTEN VOOR DE TOEKOMST: Eerlijk deel voor freelancers: De toekomst van freelancers
Datum: dinsdag 1 maart 2011, 19:00 - 22:00 uur
Locatie: Studio Desmet, Plantage Middenlaan 4a, Amsterdam
Aanmelden: freelance@nvj.nl

Iedereen kan nu al meepraten: http://community.villamedia.nl/groep/inno-denktank
Via twitter: #eerlijkdeel, of @NVJFreelance