TMG noemt bij reorganisatieplannen journalistiek kernkwaliteit

donderdag 15 augustus 2013

De Telegraaf Media Groep (TMG) schrapt nog eens minstens 350 arbeidsplaatsen. Dat heeft de uitgever bekendgemaakt bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers. Deze operatie komt bovenop de eerder aangekondigde reorganisatie, die tegen 2016 ook al ten koste gaat van 350 arbeidsplaatsen. NVJ-secretaris Thomas Bruning noemt het heftig nieuws voor alle betrokkenen. “In totaal 700 mensen weg bij TMG is ruim een kwart van het personeel.”

Weliswaar was duidelijk dat er, naast de in het voorjaar al aangekondigde 350 arbeidsplaatsen, nog iets stond te gebeuren na aangekondigde structuurwijziging in juni. “Maar dat de uitwerking zo ingrijpend zou worden, was niet verwacht”, aldus Thomas Bruning. “We hebben van de directie begrepen dat er bij de nationale titels vooralsnog geen uitgewerkte plannen zijn voor reducties op de redacties. Wel wordt in oktober een blauwdruk gemaakt voor de redacties, waar personele gevolgen mogelijk zijn.”

Bij de regionale en lokale titels wordt gewerkt aan een nieuwe regionaal/lokaal bedrijf, waarin alle regionale en lokale activiteiten bijeenkomen (HDC, Dichtbij.nl en lokale titels). Ook daar is nog niet duidelijk op welke wijze dit de omvang van de redacties gaat raken.

Positief vindt Bruning dat de directie van TMG in de aangekondigde plannen de journalistiek als kernkwaliteit van het bedrijf in haar strategie heeft vastgesteld. “Dat is in moeilijke tijden in ieder geval een hoopvol uitgangspunt. Hiermee wordt veiliggesteld dat alle energie en middelen worden gestoken in het krachtig en relevant maken van de journalistieke producten, los van de drager waarop deze worden verspreid”.

Donderdagmiddag worden de redacties nader ingelicht. De NVJ houdt nauw contact met de redacties hierover en praat op 6 september met de directie van TMG.