Sorry, je bent het helaas niet geworden

dinsdag 22 december 2015

Na de afgelopen weken weet ik het zeker, de stagemarkt in Nederland is verziekt. Ook op journalistiek gebied gaat het niet altijd voorspoedig. Dit leidt tot bizarre afwijzingen. Ik heb daarom een voorstel: houd stagepitchdagen.

Ik studeer zelf in Drachten en ben op dit moment ook druk bezig om een stageplek te vinden. Zes gesprekken heb ik de afgelopen weken gehad.  Ik zal het niet eens hebben over het aantal brieven dat de deur is uitgegaan.

Ik woon in het noorden van Nederland en volg de opleiding Journalistiek en Fotografie. In die regio is het vrij moeilijk om iets te doen op het gebied van televisie en entertainment. Laat dit nou juist datgene zijn waarin ik verder wil. Daarom ben ik op zoek naar een plekje in de buurt van Hilversum of Amsterdam, en met mij een hoop anderen heb ik gemerkt.

Het gaat over het algemeen vrij soepel. Gemiddeld één van de vijf keer mocht ik komen opdraven om kennis te maken. De volgende dag of de week erna kreeg ik altijd een teleurstellende mededeling. ‘Helaas hebben we niet voor jou gekozen. We zien wel potentie maar de andere kandidaat is commerciëler ingesteld.’ De meest bizarre reden waarom ik ben afgewezen was mijn verlegenheid. Ik moest hier om lachen, omdat ik juist totaal níet verlegen ben.

Ik heb nu bijna met zekerheid een stageplek. (mochten er nog bedrijven zijn, graag!) Maar ik weet ook dat veel andere studenten nog wél worstelen met het vinden van een stage die bij hun past. Ik  krijg zelf een naar gevoel bij elke afwijzing. Daarom heb ik een oproep aan bedrijven: Geef studenten een kans en houd pitchdagen!

Er lopen tientallen gedreven, enthousiaste en talentvolle studenten en starters rond die fantastische ideeën hebben voor jullie bedrijf. Neem een voorbeeld aan De Correspondent. Die gaan vanaf volgend jaar elke maand een pitchdag houden waarin je jouw idee kunt pitchen. Ook Vice kent een dergelijk initiatief.

Houd pitchdagen voor deze creatievelingen. Maak kennis met ze en luister naar hun ideeën. Leer je toekomstige werknemers niet kennen via mail. Geef gedreven talenten de kans om hun plannen uit te voeren. Wellicht wordt het vinden van een stageplek dan weer een stukje makkelijker.