NVJ biedt loopbaanbegeleiding voor mediaprofessionals aan

woensdag 8 juli 2015

Wat wil je met je loopbaan? Heb je wel ambities maar geen echt plan? De NVJ biedt vanaf nu de nieuwe dienst NVJ Loopbaanbegeleiding aan. Speciaal voor mediaprofessionals zijn hiervoor twee loopbaantrajecten ontwikkeld die de deelnemer inzicht geven in persoonlijke kwaliteiten, kansen en mogelijkheden.

De NVJ wordt steeds vaker benaderd met loopbaanvragen. Niet vreemd, vindt Yvonne Dankfort. In de nieuwste cao voor het Uitgeverijbedrijf wordt duurzame inzetbaarheid als een van de hoofddoelen genoemd. De arbeidsmarkt verandert in rap tempo. De werkdruk neemt toe en ook de balans tussen werk en privé wordt als lastig ervaren. Tegelijkertijd willen mensen doorgroeien en zich blijven ontwikkelen. ‘Wij ontvangen veel vragen over loopbaanbegeleiding’, zegt Yvonne Dankfort. ‘Wij vinden het als NVJ onze taak om journalisten hierin te begeleiden.’

De NVJ biedt twee begeleidingstrajecten aan: Marktoriëntatie en Loopbaan APK. Dankfort: ‘Leden en niet-leden stellen hun vraag en een loopbaanadviseur neemt binnen een week contact op. Dan wordt samen de vraagstelling helder gemaakt of een eerste advies gegeven. Wil je uiteindelijk een van de twee coachingstrajecten volgen, dan hebben we een aanbod met een korting voor NVJ-leden.’

Het eerste traject Marktoriëntatie bestaat uit een diepte-interview van twee tot vier uur, waarin gevraagd wordt naar kernkwaliteiten, werkervaring, interesses en ambities en doelen. ‘Er wordt gekeken naar je sterke kanten en je zwakkere kanten, de dingen waarin je je kunt onderscheiden en welke stappen nodig zijn om je doelen te bereiken. Uit die gesprekken wordt een rapport opgesteld met inzichten in mogelijkheden en kansen. Mogelijk is er behoefte aan verdere coaching of wil je direct de diepte in om je loopbaantoekomst te bepalen. Hiervoor is het tweede traject ontwikkeld, de Loopbaan APK, waarbij alle randvoorwaarden worden ingevuld die nodig zijn om daadwerkelijk de doelen, wensen en ambities waar  te maken.

De NVJ werkt samen met loopbaanbureau Media Movers. Een logische keuze, vindt Dankfort. ‘Media Movers is bekend met de doelgroep en de meeste trainers zijn afkomstig uit de mediawereld.’ Deelnemers kunnen rekenen op een op maat gemaakt coaching traject waarbij de keuze op hoe, waar en door wie zelf bepaald wordt.