Nepstages

dinsdag 9 september 2014

‘Je zou maar een plekje moeten veroveren in deze hypercompetitieve arbeidsmarkt,’ denk ik weleens na het geven van een workshop aan studenten Journalistiek of aan jonge journalisten die met Beyond Your World naar een ontwikkelingsland afreizen. Elke keer dat ik voor zo’n groep sta, word ik weer blij verrast door de creativiteit en gedrevenheid van deze (aanstormende) journalisten. Wanneer ik naar hun ideeën vraag, zitten er altijd wel een paar ‘gouden’ onderwerpen tussen die een mooi platform verdienen.

Maar dan moeten deze journalisten er natuurlijk wel ‘tussen komen’, en dat in een branche waar er voor jou honderden anderen zijn - mensen die óók goede onderwerpen bedenken, en net zo gedreven zijn als jij. Om een journalistieke carrière op te bouwen, is het niet meer genoeg om een vlotte pen, een creatief brein en een flinke dosis vasthoudendheid en werklust te bezitten. Anno 2014 - nu de crisis nog steeds harde klappen uitdeelt aan medialand - moet je heel erg hard je best doen om je te kunnen onderscheiden van de massa met journalistieke ambities.

Niet zo gek dus dat aanstormende talenten - ná hun afstuderen - alsnog een paar maanden, een jaar of zelfs langer ‘stages’ lopen. Ze willen werkervaring opdoen, maar helaas gaat het vaak om nepstages - werkgevers springen in op de tomeloze ambities en laten jonge journalisten onder het mom van stagelopen werk doen dat tot een paar jaar geleden nog (betaald) door starters werd gedaan. Tegen een laag stagetarief, en soms zelfs als ‘vrijwilligerswerk’. Een gedegen leertraject met goede begeleiding is er niet. De startende journalist gaat ermee akkoord in de hoop dat er een contract in het verschiet ligt, of op z’n minst in de hoop een mooi cv op te bouwen waarmee hij bij een andere werkgever kan aankloppen. Het is een fenomeen dat niet alleen in de media speelt - in veel bedrijfstakken waar jongeren een plekje willen veroveren, maken werkgevers daar op z’n zachtst gezegd misbruik van door mensen die eigenlijk gewoon loon naar werken verdienen, als stagiair in te schakelen.

Hoe vaak komen nepstages voor in de journalistiek? En hoe vaak leiden die stages (meestal aan de starters gepresenteerd als een enorme kans) ook echt tot een baan bij diezelfde werkgever? De NVJ zette samen met Mark Deuze een enquête uit. Tijdens de Nacht van de Journalistiek presenteert Vers in de Pers samen met Deuze de uitkomsten van dit onderzoek.

Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig, en ben er natuurlijk bij, bij dé Nacht. En jullie ook, hoop ik; het is altijd een echt (netwerk)feestje van de journalistiek, met mooie workshops. Wat dacht je van: Zo schrijf je de ideale sollicitatiebrief , De do’s van data en Boeven vangen met Google en Facebook? De kennis die je 27 september kunt opdoen bij toppers als Marcella Breedeveld, Jerry Vermanen en Henk van Ess, geeft je zeker een extra zetje in die hypercompetitieve journalistieke arbeidsmarkt. En als je er toch bent, hoor ik graag over hoe jíj je plek in de journalistiek hebt veroverd, of dat nog gaat doen.

Tot de 27ste!