Eerste editie zomertour "Journalistiek heeft een prijs" trekt veel bezoekers

dinsdag 11 juli 2017

Het nieuws verspreidde zich razendsnel: de NVJ deelde dinsdagmiddag ijs uit bij de ingang van TMG en HMC. De traktatie maakte deel uit van de zomertournee die de NVJ maakt langs uitgeverijbedrijven, omroepen en hogescholen om in gesprek te gaan met journalisten en om van hen te horen wat er speelt op de werkvloer.

foto: Martine Krekelaar

In rijen stonden mensen te wachten voor een biologisch ijsje van de IJsfiets. De gesprekken met secretarissen gingen - uiteraard - over de ontwikkelingen bij TMG, de huidige cao-onderhandelingen, over werkdruk en ook over freelancers. Waar eerst goede freelancers volop werden ingezet, vallen nu gaten omdat de budgetten flink naar beneden zijn gegaan. Ook de aanwezige redacteuren beseffen dat die verlaging ten koste gaat van kwaliteit. ‘Daarom willen we tijdens deze zomertournee bewustzijn creëren onder journalisten’, reageerde NVJ-secretaris Wais Shirbaz. ‘Als je goede journalistiek wilt, moet je daarin ook investeren.’

De aanwezige freelancers werden attent gemaakt op de vernieuwde Tarievencalculator en wilden zelf graag toetsen of de beloning die zij krijgen, overeenkwam met de uitkomst van de Tarievencalculator.

De IJsfiets met biologisch ijs was zo’n doorslaand succes dat na anderhalf uur alle ijs op was – en een tiental mensen, onder wie HR-directeur Jacques Hylkema, helaas achter het net viste.

Aandacht voor belang kwaliteitsjournalistiek

De zomertour gaat verder in de maand augustus. De NVJ wil tijdens haar bezoeken aan uitgeefbedrijven, omroepen en hogescholen aandacht vragen voor het belang van kwaliteitsjournalistiek en fatsoenlijke betaling voor alle werkenden in de journalistiek. Maar bovenal wil de NVJ graag horen wat de ervaringen op de werkvloer zijn en wat er moet gebeuren om de kwaliteit hoog te houden. Algemeen secretaris Thomas Bruning: ‘Uitgevers moeten de verantwoordelijkheid nemen door alle (foto)journalisten fatsoenlijk te belonen en de journalistieke slagkracht overeind te houden. De kwaliteit is juist nu van groot belang, terwijl de praktijk is dat (foto)journalisten worden geconfronteerd met krimpende redacties, oplopende werkdruk en afbraaktarieven voor freelancers.’

Data zomertournee (onder voorbehoud)

Kom in de ochtenduren naar onze mobiele barista of in de middaguren naar de ijsfiets met biologisch ijs.

  • Dinsdag 22 augustus – 8.30-10.00 uur – Het Financieele Dagblad/BNR, Prins Bernardplein 173, Amsterdam
  • Eind augustus De Persgroep, redacties Volkskrant, Trouw, Het Parool, Jacob Bontiusplaats 9, Amsterdam
  • Augustus/september: de zomertour bezoekt landelijke omroepen, regionale omroepen, tijdschriften, landelijke en regionale dagbladen en hogescholen. Check www.journalistiekheefteenprijs.nl voor exacte locaties, data en tijden.

Download hier het witboek Journalistiek heeft een prijs of ga naar onze actiepagina www.journalistiekheefteenprijs.nl.

#journalistiekheefteenprijs