De BN’er als journalist

maandag 24 oktober 2016

Het begon allemaal met de columns in bladen. Die worden al jarenlang vaak niet geschreven door een journalist, maar door een BN’er die een inkijkje verschaft in zijn of haar leven. Tegenwoordig heeft elk blad wel zo’n celebrity column:  JAN heeft Halina Reijn, Grazia heeft Yolanthe, Flair heeft Kim-Lian van der Meij. Eigenlijk ben je geen echte BN’er meer als je géén column in een blad hebt. Niks mis mee: mensen zijn retenieuwsgierig naar het leven van een beroemd persoon, dus logisch dat je dat als medium aan je publiek laat zien.

Anno 2016 is de celebrification van de journalistiek een stapje verder gegaan: steeds vaker doen BN’ers interviews met andere sterren. Zo interviewen twee bekende Nederlanders elkaar maandelijks in LINDA., liet RTL Late Night onlangs een praatgesprek met Mariah Carey over aan Gordon en mocht Jan Kooijman voor RTL Boulevard naar Los Angeles vliegen om Julianne Moore te ondervragen. Hartstikke leuk voor Gordon en Jan, maar hebben de redacties van die programma’s niet gewoon goedgeschoolde journalisten in dienst? Die een vak hebben geleerd (want dat is interviewen namelijk, een vak) en dus weten hoe je een goed interview maakt?

Blijkbaar maakt dat het publiek niets uit, want beroemde mensen is wat zij willen zien, lezen en horen. Mensen vinden het klaarblijkelijk interessanter om Mariah Carey samen met Gordon te zien dan alleen (de onbekende journalist komt immers zelden in beeld): twee celebrities in één klap. Dus ja, waarom zou je dat als medium dan niet doen? Zelfs al is het twee keer zoveel werk: de BN’er-column of het dubbelinterview moet immers vaak nog flink geredigeerd of zelfs in z’n geheel geschreven worden door een journalist. Die dus eigenlijk als ghostwriter optreedt. Is dat de toekomst van de journalist, ghostwriter van de sterren? Ik huiver bij de gedachte.