Berkenbast uit Noorwegen en andere souvenirs voor donateurs

zondag 24 juni 2018

Journalisten en fotografen kunnen op vele manieren hun geld verdienen. Per artikel of fotoproductie, maar ook via crowdfunding, sponsoring, of via de productie van branded content. Op het Freelancersfestival in Utrecht konden bezoekers proeven aan verschillende initiatieven. Zoals het journalistieke project Borealis.

Foto: Sebastiaan ter Burg, CC BY 2.0  

Niet alleen in het tropisch regenwoud staan bomen. Dertig procent van alle bomen staat in de boreale zone, een cirkel van voornamelijk naaldbomen die zich uitstrekt over Europa, Azië en Noord-Amerika. Deze Boreale-bossen, ook wel taiga genoemd, zetten op grote schaal koolstofdioxide om in zuurstof. Een gemiddelde boom produceert in honderd jaar genoeg zuurstof om een persoon twintig jaar van te laten ademen. En toch is minder dan twaalf procent van deze bossen beschermd gebied.

Fotograaf Jeroen Toirkens en journalist Jelle Brandt Corstius maken van 2016 tot en met 2020 acht reizen op zoek naar de verhalen en mensen in de bossen. Van brandweerlieden in Siberië tot het laatste stukje boreale woud in West-Europa.  

Investering

Borealis is een meerjarig project waarin twee ton is geïnvesteerd. De verdeelsleutel is 40 procent sponsoring, 30 procent media, 20 procent crowdfunding en 10 procent artwork.

  • Het grootste aandeel zit dus in sponsoring. Het project wordt gefinancierd door de ASN Bank, Staatsbosbeheer en het Anchorage Museum in Alaska.
  • De verhalen worden in Nederland gepubliceerd in Trouw en op Trouw.nl/borealis.
  • Om het publiek te interesseren wordt een abonnement aangeboden, bestaande uit een cassette waarin mensen na elke reis een souvenir ontvangen, variërend van kalligrafie uit Japan, berkenbast uit Noorwegen, of een print of essay van de makers. Uiteindelijk ontvangen de abonnees ook het boek. Ondanks een redelijk hoge prijs voor een abonnement, 480 euro, zijn mensen tevreden, omdat ze op deze manier worden meegenomen op reis.

Tips

  • Een projectvoorstel hoeft niet gigantisch groot te zijn, maar is wel afgebakend.
  • Kijk eerst in je eigen netwerk naar potentiële sponsoren, vaak kom je via via terecht bij de juiste persoon.
  • Ga op zoek naar sponsoren die een relatie hebben met het onderwerp, maar wees zorgvuldig met kiezen en zorg dat je onafhankelijk kunt blijven.
  • Wees transparant en benoem sponsoren.
  • Maak afspraken. De sponsoren van Borealis bemoeien zich niet met de inhoud en krijgen geen inzage vooraf. Wel zijn er tegenprestaties, zoals lezingen of plaatsing van foto’s in het jaarverslag.

Festivalpagina