Belastingaangiftenservice

vrijdag 6 februari 2009

FreelancersAdviesNVJ biedt net als vorige jaren een belastingaangiftenservice aan voor haar leden. Vanaf maandag 9 maart zal belastingadviseur Marina Clausing regelmatig aanwezig zijn op het NVJ-secretariaat om de aangiften 2008 te verzorgen. De aangifte wordt na invulling door haar elektronisch verzonden.

Deze belastingaangiftenservice is bedoeld voor zelfstandigen zonder personeel, die hun administratie zelf bijhouden en voor freelancers in loondienst en/of met inkomsten uit overige werkzaamheden. Deze service is niet bedoeld voor mensen die werken vanuit rechtsvormen zoals vof en maatschap. Na aanmelding wordt een checklist verstuurd zodat duidelijk is wat nodig is ter voorbereiding van de aangifte. ‘Dan moet je denken aan alle kosten, van hypotheek tot eventuele alimentatie, en omzet en eventuele BTW’, aldus Marina Clausing. Het grote verschil met het uitbesteden aan een boekhouder is dat de deelnemers bij deze service zelf een dossier aanleggen en bijhouden met alle gegevens. ‘Zij moeten dus ook zelf bij eventuele belastingcontrole kunnen verifiëren waar hun cijfers vandaan komen.’

Voor alle leden die zich aanmelden voor 20 maart zal uitstel aangevraagd worden via de regeling voor belastingconsulenten. Bij deze uitstelregeling wordt geen bevestiging aan de belastingplichtige zelf gestuurd, maar rond half mei aan de belastingconsulent.

Leden die voor de eerste keer gebruik maken van de aangifteservice wordt gevraagd NAW- gegevens, geboortedatum en sofinummer door te geven van henzelf en hun fiscale partner.
Wie zelf al uitstel heeft aangevraagd dient dit bij aanmelding door te geven.

Doorgaans is een afspraak van anderhalf uur voldoende voor een aangifte inclusief de aangifte van de fiscale partner, aldus Clausing. In een aantal gevallen is het aan te raden een dubbele afspraak te maken, zodat er voldoende tijd is en de aangifte niet op een andere dag afgerond hoeft te worden. Mocht de dubbele afspraaktijd niet nodig blijken, dan wordt deze tijd niet in rekening gebracht.

Redenen voor dubbele afspraak:

- Bij start van een onderneming en er behoefte is aan extra informatie en advies bij het inrichten van de administratie etc.

- Wanneer de partneraangifte uitgebreid is, doordat deze bijv. ook zelfstandige is.

- Wanneer er in 2008 een woning gekocht is én een woning verkocht is. In deze situatie is de bijleenregeling van toepassing, dit vergt extra tijd.

- Bij scheiding, erfenis, pensioenruimteberekening of andere situaties waarbij u vermoedt dat er meer tijd nodig is.

De kosten zijn 95 euro per afspraak tenzij er meer tijd nodig is dan afspraaktijd van anderhalf uur. De extra tijd zal tegen het tarief van 58 euro per uur in rekening worden gebracht. De tarieven zijn inclusief 19% BTW.

Freelancers kunnen ook bij Freelancersadviesdienst terecht voor namen van administratiekantoren die relatief veel freelance journalisten tot hun klanten rekenen.

Meer informatie: freelancersadvies@nvj.nl telefoon 020 6769066