ANP en NVF starten campagne en talentenpool

dinsdag 30 oktober 2012

NVF en het ANP starten op donderdag 1 november de campagne I Love the News die tot doel heeft om het belang van persfotografie te onderstrepen en om jong talent een kans te geven om kennis te maken met persfotografie. Onderdeel van de campagne is een talentenpool voor jonge fotojournalisten. Elk kwartaal kunnen twee jongeren drie maanden lang meelopen op de fotodienst van het nationaal persbureau.

De journalistiek blijkt nog altijd aantrekkelijk voor jongeren. Ondanks alle sombere tijdingen over krimpende werkgelegenheid en afnemende verdiensten melden ze zich elk jaar weer massaal aan bij de journalistieke opleidingen in het hbo en aan de universiteiten. “Die belangstelling moeten we koesteren want voor een vak dat een belangrijke functie vervult in de samenleving is fris bloed van levensbelang”, zegt Rosa Garcia López. “Jonge collega’s zijn nodig voor een vitale beroepsgroep en voor de ontwikkeling van het vak.”

De journalistieke organisaties en media hebben daarom de plicht jongeren de kans te geven zich te laten zien en zich te ontwikkelen en met dit doel starten ANP en NVF de talentenpool. Elk kwartaal kunnen twee jongeren meelopen op de fotodienst van het nationaal persbureau. Ze worden begeleid door de geroutineerde fotografen die dagelijks voor het ANP op pad zijn. Zo krijgen ze volop de gelegenheid hun talenten te ontwikkelen en zich te laten zien om verder te komen in het vak waarvoor ze hebben gekozen.

De NVF is betrokken bij de selectie en de evaluatie, omdat het verblijf meer moet zijn dan een gewone stage. “Het is ook een project om het belang van echte, professionele fotojournalistiek te onderstrepen. De jongeren die zich aanmelden moeten laten zien dat ze gemotiveerd zijn voor het vak. Dit kan blijken uit de opleiding die ze hebben gekozen, maar vooral uit wat ze met hun kennis al hebben gedaan. Journalistiek is vooral ook een mentaliteit, een manier van kijken naar mens en samenleving.”

Bij de selectieprocedure zal vooral naar die motivaties worden gezocht. Aan het eind van het kwartaal volgt een serieuze bespreking van hun werk zodat de jonge fotografen goed weten wat ze kunnen en waar ze nog het meest aan moeten werken. Een baangarantie zit er niet in maar na drie intensieve maanden bij het ANP zullen de fotografen weerbaarder zijn en is hun marktwaarde vergroot. Garcia López : “NVF en ANP rekenen er op dat deze collega’s uitgroeien tot ware ambassadeurs voor de fotojournalistiek, rolmodellen voor de aanstormende talenten in de volgende lichting die we hard nodig hebben voor de vitalisering van het vak dat zijn relevantie nog alle dagen bewijst.”

I Love the News campagne :

1 november – start campagne en inschrijving talentenpool. Belangstellenden kunnen deelnemen door hun CV, portfolio en een motivatiebrief te sturen naar nvf@nvj.nl
22 november – selectie 7 finalisten
4 december – finalisten mogen hun motivering en ambitie toelichten aan de jury
1 januari t/m 31 maart 2013 – twee talenten gaan aan de slag