‘De mening van de lezer telt’

dinsdag 13 september 2011

Op zijn iPad ziet Fred van der Ende nog steeds ‘bakken met tekst’. ‘We zitten nog te veel in de papieren gedachte’, zei hij maandagavond tijdens de regioavond in Nijmegen voor fotografen. De mogelijkheden zouden veel beter benut moeten worden. ‘En ook moeten we beter nadenken over het delen van content via sociale netwerken.’

Uit onderzoek over het gebruik van de iPad blijkt dat 75 procent de iPad gebruikt voor webbrowsing, 63 procent voor e-mail en ‘maar’ 13 procent voor het lezen van magazines. ‘Televisie is voor jongeren niet meer belangrijk, ze kijken de hele dag webvideos. Uitgevers zouden zich daar veel meer mee moeten bezighouden.’

Een andere belangrijke tendens is de invloed van sociale netwerken. ‘Waar heb je nog kranten voor nodig als we dezelfde informatie via Facebook krijgen, omdat mensen willen delen? Fotograaf Trey Ratcliff, heeft zich via social media op de kaart gezet door elke dag twee of drie foto’s te plaatsen. Andy Carvin werd een autoriteit op het gebied van de revolutie in het Midden-Oosten sinds hij in februari hierover begon te tweeten. Jeff Jarvis heeft eens gezegd: “We will only spread if the public spread us”. Hij vindt dat we moeten nadenken over het delen van content. De mening van de lezer telt. Hoe groter de waardering voor en bericht, hoe hoger dit in de feeds terecht komt. Opdrachtgevers vinden jullie in Google maar gaan niet verder dan pagina twee. Zorg er dus voor dat je bovenaan komt te staan.’