Het Belgische mediaconcern Roularta Media Group wil de tijdschriftuitgeverij New Skool Media overnemen. De NVJ staat in nauw contact met de redactieraden en de OR van New Skool Media en volgt de overname met een kritische blik.
Het Belgische mediaconcern Roularta Media Group wil de tijdschriftuitgeverij New Skool Media overnemen. De NVJ staat in nauw contact met de redactieraden en de OR van New Skool Media en volgt de overname met een kritische blik.
Foto Jeroen Jumelet/ANP
Met de overname van New Skool Media versterkt een derde grote Belgische uitgeverij haar positie in de Nederlandse markt. Naast DPG Media en Mediahuis heeft nu ook het beursgenoteerde familiebedrijf Roularta Media Group de pijlen op Nederland gericht.
Vooralsnog wordt door beide partijen gesteld dat er "verder zal worden gebouwd aan de doorontwikkeling van de bestaande merken". De NVJ kijkt kritisch naar deze verdere concentratie van mediatitels.
"New Skool Media is een uitgeverij met winstgevende en gerespecteerde tijdschriften als EW, Delicious, KIJK en Roots Magazine. De NVJ wil de nieuwe aandeelhouder aansporen de titels met hun vaste redacties en freelance medewerkers in ere te houden en ook de belofte van het doorontwikkelen van de bestaande New Skool Media-merken gestand te doen’, zegt Paul Teixeira, secretaris Dagbladen, Lokale Media en Tijdschriften, in een eerste reactie. "De NVJ zal het overnameproces op de voet volgen, waarbij wij intensief contact onderhouden met de redactieraden en de ondernemingsraad."