Je hoeft geen hoogstaande technologische kennis te hebben om complexe datasets te vertalen in aantrekkelijke infographics en visualisaties. Voorbeelden te over tijdens de Newsimpact Summit die op 30 oktober in Amsterdam werd gehouden.
Je hoeft geen hoogstaande technologische kennis te hebben om complexe datasets te vertalen in aantrekkelijke infographics en visualisaties. Voorbeelden te over tijdens de Newsimpact Summit die op 30 oktober in Amsterdam werd gehouden.
Op 30 oktober verzamelden zich zo’n 260 mediaprofessionals uit binnen- en buitenland om te praten over de nieuwste nieuws- en mediaontwikkelingen tijdens de News Impact Summit Amsterdam, georganiseerd door European Journalism Centre and Google News Lab. Het thema was "Remixing Journalism Formats, Technology and Design".
Nog altijd komt eerst het verhaal, en dan de techniek, aldus Matt Cooke van Google News Lab. Maar wat kan er veel met die techniek. Hij liet zien wat Google voor journalisten kan betekenen.
Google Trends toont wat mensen zoeken via de zoekmachine van Google. Daarmee is de tool een fantastische bron voor journalistieke verhalen. Je kunt op verschillende manieren interesses naar boven halen: zoektermen, periodes, de meest actuele zoektermen in het nieuws, twee zoektermen tegen elkaar afgezet.
Bijvoorbeeld: wie is gedurende de afgelopen jaren populairder: sinterklaas of de kerstman? Welke vragen worden het meest gesteld in een verkiezingsperiode? In welke regio wordt het meest gezocht op de term vluchtelingen? En ga zo maar door.
Google Fusion Tables
Hiermee kunnen diverse soorten data worden geïmporteerd, bijvoorbeeld door een CVS-bestand te exporteren vanuit Excel of spreadsheets van Google Docs. De data kunnen vervolgens op de kaart worden gevisualiseerd. Klik hier voor voorbeelden.
360° Video's
Eerder dit jaar kwam YouTube met 360 graden videos. De kijker kan met de muis de gehele omgeving bekijken, maar nog beter werkt het gebruik van een smartphone geplaatst in een Google Cardboard of een andere virtual reality wearable. Een indringend voorbeeld hiervan is The Battle for Northern Syria - 360° Virtual Reality Report
Een handige tool is Silk waarmee je eigen data kunt visualiseren en tot leven kunt brengen. Silk is gratis; betaald wordt voor extra opties.
Hoeveel handige tools er ook zijn, het is nog steeds all about the people. Multimedia newsrooms vragen om multidisciplinaire samenwerkingsvormen. Journalisten, developers, designers, video editors en audio producers werken immers samen en tegelijk aan de ontwikkeling van verhalen.
Dat betekent dat je moet weten wat de rol van ieder is. Wat daarbij handig is om bij de kick off van een project een aantal vragen te stellen, aldus Libby Bawcombe, senior visuals product designer, NPR (National Public Radio). En bij elke vraag hoort nog een betere vraag. Een paar voorbeelden:
Dat een journalist aan het roer staat - of graag wil staan - is niet onlogisch. De journalist is toch vaak de expert op het onderwerp, vermijdt valkuilen van stereotyperingen, weet de controverse te vinden en kent de juiste toon. Maar dat wil niet zeggen dat de journalist ook per se een inschatting kan maken van de juiste platforms, het bereik, of limieten op bepaalde platforms. Juist samen bepaal je de highlights, de plaats van diepere lagen en eventuele extra features (of juist niet).
New York Times, Vox, Fusion, ProPublica en 538 over hoe datajournalistiek de manier van verhalen vertellen verandert.
Het European Journalism Centre (EJC) houdt zich bezig met de versterking en ondersteuning van de journalistiek en media in Europa. Het centrum organiseert samen met Google News Lab een serie van acht News Impact Summits verspreid over heel Europa over nieuwe vertelvormen, interacties en instrumenten die worden toegepast in de journalistiek. De NVJ ondersteunt dit evenement in Amsterdam.
Lees ook: