Reuters: dit zijn de grote trends in nieuwssector

maandag 27 juli 2020

Eens per jaar brengt het Reuters Institute van Oxford University een rapport uit over de stand van zaken in de journalistiek. Het ondervraagt daarvoor meer dan 80.000 mensen in 40 landen. Op die manier krijgen ze de belangrijkste trends in kaart die van invloed zijn op de nieuwssector. Veel te lang natuurlijk, zo’n rapport. Dus we hebben het voor je gelezen. Dit zijn een paar belangrijke bevindingen.

Het rapport is gebaseerd op een pre-corona onderzoek, aangevuld met een onderzoek in april om de impact van de pandemie op de nieuwsconsumptie te kunnen onderzoeken. Dat laatste aanvullende onderzoek vond slechts in 6 landen plaats.

1. De extra interesse in nieuws tijdens de pandemie heeft zich niet vertaald in extra advertentie-inkomsten, waardoor uitgevers gedwongen werden plannen te versnellen om op lange termijn te overleven door middel van abonnementen of lidmaatschappen.

2. Er is een aanzienlijke stijging in de bereid tot betaling voor online nieuws in een aantal landen, waaronder de Verenigde Staten, waar 20% betaalt voor nieuws. In Nederland betaald 14% voor online nieuws, dat is 3% meer dan vorig jaar.

3. De stijgende bereidheid tot online betalen, laat zich beschrijven als ‘winners take most’. De grootste spelers (NYT bijvoorbeeld) groeien het hardst. De kleine en regionale media hebben het nakijken.

4. Qua social media is Instagram opnieuw de grote winnaar. Het zal als platform voor nieuws dit jaar waarschijnlijk Twitter voorbij groeien. Wereldwijd blijft Facebook veruit de grootste.

5. De groei van podcasts zet door. Met name ook doordat het langzaam verbreedt naar leeftijdsgroepen die voorheen nog niet veel podcasts luisterden.

6. Het vertrouwen in de journalistiek is nog steeds relatief groot in Nederland, een 4e plaats wereldwijd. Meer dan zes op de tien Nederlanders (61%) vertrouwt de nieuwsbronnen die men zelf kiest. Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk is dat 39%.

Het hele rapport is hier te lezen.