Enquête over journalisten en hun relatie met woordvoerders

woensdag 10 oktober 2018

Het werk van woordvoerders en journalisten leidt regelmatig tot ergernis. Grootste ergernissen van journalisten over woordvoerders zijn hun onbereikbaarheid en het geven van verhullende/nietszeggende antwoorden. Het zonder hoor- en wederhoor optikken van onzorgvuldige stukken stoort woordvoerders. Dat blijkt uit onderzoek dat Corner-Stone samen met de NVJ heeft uitgevoerd. De resultaten werden dinsdag gepubliceerd tijdens het Praktijkcongres Succesvol Persbeleid 2018. Lees verder bij Villamedia 

Samenvatting:

  • Journalisten vinden zich steeds meer duider van nieuws en alhoewel men fact-checking noodzakelijk vindt, ziet men dit voor zichzelf niet als een primaire taak
  • Voor nieuwsgaring maakt men vooral gebruik van eigen onderzoek/veldwerk en interviews. Websites/eigen media van organisaties worden hierbij vaak benut net als Twitter en Facebook.
  • De meerderheid van de respondenten is van mening dat journalisten zich te houden hebben aan de aloude principes van: niet liegen, het respecteren van off-the-record afspraken, het plegen van hoor/wederhoor, het werken met meer dan 1 bron en het checken van feiten. Tegelijkertijd hebben ze er geen moeite mee om vertrouwelijke documenten zonder toestemming te gebruiken of om undercover te gaan in een organisatie om ‘inside’ informatie te verkrijgen
  • Alhoewel men zelf vindt dat de reputatie van journalisten de afgelopen jaren verzwakt is, heeft dit volgens hen niet geleid tot een lagere impact van media op de reputatie van organisaties 
  • Als grootste uitdaging voor het eigen vak ziet men het bewaken van kwaliteit en het brengen van betrouwbaar nieuws.
  • Men wil het liefst via e-mail of telefonisch benaderd worden door woordvoerders. Als men zelf contact opneemt met woordvoerders om informatie te vragen, verwacht de meerderheid binnen 2 uur een antwoord
  • Volgens de respondenten nemen woordvoerders steeds meer regie op de communicatie vanuit een organisatie. Daarbij vindt men ook dat organisaties minder open/transparant worden in hun communicatie 
  • Commerciële afwegingen van de eigen nieuwsorganisatie spelen volgens journalisten steeds vaker een rol
  • De eigen media van organisaties (newsroom, blog, tweets, …) worden veelvuldig geraadpleegd door journalisten als ‘extra’ bron van nieuws. Kritiekpunt daarbij is dat men de informatie vaak (te) gekleurd en onvoldoende professioneel vindt. Ook vinden veel respondenten dat het hebben van eigen media de houding van woordvoerders jegens hen heeft veranderd.
  • Grootste ergernissen van journalisten over woordvoerders zijn hun onbereikbaarheid en het geven van verhullende/nietszeggende antwoorden.

Download hier beide onderzoeken: