Diversiteit: wat kunnen fondsen bijdragen?

zaterdag 6 mei 2017

Dat de media diverser moeten worden, dat is duidelijk. Maar hoe gaan we dat doen? ViP en Sectie Internet kijken naar de toekomst en presenteren op 18 mei een borrel met als thema diversiteit, waarin we antwoord geven op de vraag hoe jonge journalisten kunnen helpen om de Nederlandse media en journalistiek diverser te maken. In de aanloop naar de borrel laten we hier verschillende betrokkenen aan het woord over mogelijke handvatten. Vandaag: hoe kunnen fondsen een bijdrage leveren? Iris Verhoeven sprak Nienke Venema van de Stichting Democratie en Media en Peter Smet van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.


‘Een gebrek aan diversiteit op redacties draagt bij aan mogelijke vooroordelen in het journalistieke verslaggevings- en beeldvormingsproces’, was één van de uitspraken die in de Oproep tot Aanvragen 2015 van de Stichting Democratie en Media stond. Met die oproep wilde de stichting de media en bedrijven oproepen om iets te doen diversiteit. Ook moest deze oproep stimuleren dat andere fondsen van diversiteit een belangrijk speerpunt maakten.

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) heeft het thema diversiteit in hun missie staan. Volgens Peter Smet is diversiteit in de media belangrijk om de kwaliteit van de journalistiek te verhogen. Bij aanvragen voor sponsoring let het fonds op of er een doelgroep wordt aangesproken die op dit moment nog niet wordt aangesproken. Het fonds toetst altijd of de aanvraag journalistiek, innovatief en haalbaar is.

Redacties waarbij diversiteit ontbreekt hebben een vergrote kans op eenzijdige inschattingen van wat wel of niet nieuwswaardig is. Hierdoor worden er relevante onderwerpen en invalshoeken gemist, blijkt uit verschillende onderzoeken. Waar het eigenlijk op neer komt is dat de witte bril afgezet moet worden. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk… want hoe zorg je nou dat de media meer diverser wordt?

Het gouden ei binnen de aanvragen om diversiteit in media te vergroten heeft Nienke Venema nog niet mogen ontdekken. ‘Ik denk wel dat het goed is om te noemen dat er meer mensen met diversiteit bezig zijn.’ Maar hoe dan? Moeten de media net zoals de Correspondent een open zoektocht houden, waarin ze letterlijk aan hun publiek tonen dat ze op zoek naar collega’s met andere achtergrond.  

Venema kan niet zeggen of dit de oplossing is, maar vindt het in ieder geval een goed begin. ‘Er moet geëxperimenteerd worden om daar een antwoord op te krijgen. Wij vinden het belangrijk dat er op gelijkwaardige voet gewerkt wordt met die mensen die je wilt bereiken, maar het allerbelangrijkste is dat je die doelgroep die je wilt bereiken erbij betrekt en ga er niet voor praten.’

Wat mij duidelijk is geworden uit deze twee gesprekken is dat beide fondsen druk bezig zijn met de diversiteit in de media. De fondsen ontvangen wel aanvragen die met diversiteit te maken hebben, maar het is nog niet genoeg. Ik denk dat het ook te maken heeft met dat diversiteit een breed begrip is, hierdoor wordt het aanpakken lastiger. Het belangrijkste wat ik geleerd heb, is dat je met de mensen die je wilt bereiken moet praten of eigenlijk mee moet samenwerken om iets te bereiken qua diversiteit.

Op 18 mei organiseren de Vers in de Pers en Sectie Internet een borrel met als thema diversiteit. Wil je meepraten over dit thema? Dan ben je van harte welkom. Meld je hier aan.