Turbo-tips over filmen met je smartphone en het werven van opdrachten

vrijdag 17 juni 2016

Het publiek bij het NVJ-evenement Ben jij Futureproof? kreeg twee turbotrainingen cadeau: Filmen met je smartphone en Hoe werf je opdrachten. Hier de belangrijkste do’s en don’ts op een rijtje.

Filmen met je smartphone

Erg handig, die smartphone-camera. Tegenwoordig is de kwaliteit zo goed dat je er professioneel uitziende video-opnamen kunt maken. Journalisten kunnen direct van nieuwsgebeurtenissen opnamen maken en op de website plaatsen, een video kan als aanjager dienen naar een artikel, of evenementen kunnen worden aangekondigd. Een paar tips waar je in elk geval rekening mee moet houden:

  • Hou de camera nooit verticaal, maak liggende filmpjes
  • Film niet zoals je kijkt, dus van links naar rechts en weer terug, maar hou één standpunt vast
  • Beweeg de camera zo min mogelijk; varieer in wide, mid, medium shots en close-ups
  • Inzoomen kun je het beste doen in de montage en niet tijdens het filmen, met andere woorden: close-ups maak je met je voeten
  • Hulpmiddelen, zoals een dasspeldmicrofoon, tafelstatief of schouderstatief zijn altijd handig
  • Er zijn diverse montage-apps, zoals Filmic Pro en MoviePro (iPhone) of Pinnacle (Android)
Hoe werf je meer opdrachten?

Veel zzp'ers in de creatieve industrie en media zien op tegen het maken van contact met (nog) onbekende klanten. Maar je kunt je wel degelijk goed voorbereiden. Het gaat er vooral om dat je daadwerkelijk start. Enkele lessen van communicatieadviseur en docent Mark Schotman:

>

  • Verdiep je in de Golden Circle van Simon Sinek. Deze bestaat uit drie niveau’s: why, how, what. De meeste verhalen ontstaan uit de what-vraag, terwijl de why-vraag veel meer vanuit een drive of passie begint. Een verhaal wordt daarmee echte storytelling
  • Opdrachtgevers kennen wel je eindaanbod, maar niet de weg ernaar toe, je research of je interviews. Laat ook eens iets zien van het proces
  • Maak je eigen marketingcommunicatie strategie en zorg ervoor dat jouw website wordt bezocht
  • Besef dat er vijf tot acht contactmomenten nodig zijn om een nieuwe opdrachtgever binnen te halen. Dat kan enkele maanden duren maar ook een jaar. Een contactmoment kan een telefonisch gesprek zijn, maar ook een nieuwsbrief. Zo’n 30 procent zal afvallen, maar de misschien-gevallen zijn interessant genoeg om mee verder te gaan.
  • Een eerste telefoongesprek heeft als doel om te komen tot tweede gesprek. Maak een belscript. Hou het kort en krachtig
  • Zorg voor aftersales: neem zelf het initiatief om de opdracht te evalueren.  
NVJ Academy

Smaakt dit naar meer? De NVJ Academy organiseert meerdere keren per jaar de cursussen Filmen met je Smartphone en Hoe werf je opdrachten? Daarnaast biedt de NVJ Academy nog vele andere interessante cursussen.

Ben jij Futureproof?

Ben jij Futureproof? was de titel van het evenement over de toekomst van media en mediamakers. Het evenement werd georganiseerd door NVJ Tijdschriften en gehouden op 16 juni 2016.

Naast de twee turbotrainingen gaf Erik van Heeswijk (CleverLions) een presentatie over content, formats en kanalen: ‘De journalistieke gemeenschap wordt kleiner, maar wel beter’