In de week dat de Tweede Kamer debatteert over de btw-verhoging op journalistieke media lanceren uitgevers en journalisten een radiocampagne.
In de week dat de Tweede Kamer debatteert over de btw-verhoging op journalistieke media lanceren uitgevers en journalisten een radiocampagne.
Ondanks veel maatschappelijke kritiek zetten coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB vooralsnog hun plannen door om de btw op kranten en tijdschriften fors te verhogen van 9 naar 21 procent. Vrijdag debatteert de Tweede Kamer over het Belastingplan 2025, waarin deze btw-verhoging is opgenomen.
Geen van de leiders van PVV, VVD, NSC en BBB zegt inhoudelijk voorstander te zijn van de verhoging van de belasting op journalistieke media. Hoewel de coalitie aangeeft open te staan voor alternatieven, hebben PVV, VVD, NSC en BBB alternatieve dekkingsvoorstellen van de eensgezinde oppositie afgewezen. In de radiospots wordt daar de vinger bij gelegd. Uitgevers en journalisten roepen de coalitiepartijen in de spots op de btw-verhoging op kranten en tijdschriften te schrappen.
In de radiospots komt ook aan bod dat Nederland straks schril afsteekt bij andere Europese landen met een sterke traditie van persvrijheid. Alle andere Europese lidstaten erkennen het belang van onafhankelijke journalistiek voor de democratische rechtsstaat met een laag btw-tarief. Dat varieert van 0 procent door landen als Denemarken, België en Ierland, tot maximaal 12 procent. Geen enkel ander land past het reguliere, hoge btw-tarief toe op dagbladen. Nederland zou de enige Europese lidstaat zijn die met een hoge belasting onnodig hoge drempels opwerpt voor de toegang tot de vrije pers.
De radiocampagne bestaat uit vier spots, waarin ook de vier verschillende leiders van de coalitiepartijen aan het woord komen. De radiospots zijn vanaf vandaag op uiteenlopende zenders te horen, waaronder Radio 1, Qmusic, Veronica en JOE. De radiocampagne is een gezamenlijk initiatief van NDP Nieuwsmedia, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Magazine Media Associatie (MMA).