Virtueel spiegelbeeld van Rotterdam

zaterdag 14 maart 2009

City Media Rotterdam is een nieuw digitaal platform dat de Rotterdammer informeert. Dat gebeurt sinds 10 november 2008 via grote beeldschermen in metrostations. ‘We willen datgene laten zien wat mensen interesseert’, zei hoofdredacteur Oscar Steens tijdens de Dag van de Lokale Media. Een staaltje van crossmediaal werken op lokaal terrein.

Met het digitaal platform wil de gemeente Rotterdam de betrokkenheid van burgers bij de stad bevorderen en in de toekomst Rotterdammers de gelegenheid bieden om zelf te laten zien waar zij mee bezig zijn. Op het metrostation Beurs/Churchill staan inmiddels 14 beeldschermen waar dagelijks 90.000 mensen passeren. De gemiddelde wachttijd op het station is drie tot zeven minuten. ‘Elk berichtje bevat niet meer dan 30 woorden, de leestijd daarvan is ongeveer 15 seconden’, aldus Oscar Steens. ‘We brengen niet alleen lokaal nieuws, maar ook landelijk en internationaal nieuws. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen graag kort bijgepraat willen worden over het nieuws.’ De programmering bestaat uit acht redactionele pijlers: nieuws en weer, kunst en cultuur, entertainment, business, innovatie, sport, uitgaan en stedenbouw en architectuur. Daarnaast wordt 15 procent ingevuld door reclame.
Elke dag is er een dagopening door Jules Deelder. De samenstelling van de programmering kan worden aangepast aan tijdstip, locatie en profiel van het publiek. ‘Je kunt je voorstellen dat er op zaterdag meer winkelend publiek is en op woensdagmiddag meer kinderen.’ De filmpjes, zonder geluid, zijn niet lineair van A tot Z opgebouwd. ‘De reden is dat je op elk moment moet kunnen volgen waar het beeld over gaat.’ Ook worden de beelden vertraagd uitgezonden. ‘Anders is het niet te volgen. Dat heeft te maken met de grootte van de beeldschermen.’
Het is de bedoeling dat het platform een interactieve functie gaat krijgen. In de toekomst wordt het mogelijk dat Rotterdammers hun nieuws doorgeven via foto’s, berichten of filmpjes. City Media Rotterdam moet uiteindelijk uitgroeien tot het virtuele spiegelbeeld van de stad Rotterdam. Het platform zal in de toekomst worden uitgebreid met beeldschermen op andere locaties, zoals bibliotheken en stadswinkels, een interactieve website en burgerjournalistieke middelen zoals weblogs.
De beeldschermen op het metrostation Beurs/Churchill maken deel uit van een pilot. In april wordt een eerste meting verricht. Dan komt er ook een test met zogenoemde geluidscabines. ‘Een van onze partners is North Sea Jazz. Je zou dan live opnamen kunnen uitzenden.’