De NVJ vindt dat de overheid haar eigen overheidscommunicatiebeleid drastisch moet wijzigen. De burger is meer gebaat bij onafhankelijke berichtgeving dan bij het eendimensionaal ophemelen van overheidsbeleid.
De NVJ vindt dat de overheid haar eigen overheidscommunicatiebeleid drastisch moet wijzigen. De burger is meer gebaat bij onafhankelijke berichtgeving dan bij het eendimensionaal ophemelen van overheidsbeleid.
Onlangs publiceerde de rijksoverheid een wervingsadvertentie voor camerajournalisten (camjo’s) die offertes kunnen uitbrengen voor het leveren van nieuwsitems ten behoeve van het ministerie van Algemene Zaken (AZ) en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Rijksoverheidsvideo maakt ééndagsproducties voor de Rijksoverheid die hard nieuws moeten bevatten en bedoeld zijn voor de burger, aldus de advertentietekst. Deze nieuwsvideo’s zijn bedoeld voor internet en televisie en worden verspreid via de videopersbureaus naar alle grote nieuwssites van Nederland zoals Telegraaf.nl en NU.nl.
De NVJ vindt dit een vreemde ontwikkeling. De overheid zou zich moeten beperken tot het verspreiden van relevante informatie via advertenties in onafhankelijke print- en digitale media, aldus de NVJ. Op die manier stimuleert de overheid juist de onafhankelijke journalistiek en bereikt tegelijkertijd haar gewenste publiek.