NVJ geschokt over aantal ontslagen Sanoma

donderdag 31 oktober 2013

Bij de Nederlandse tak van het Finse mediaconcern Sanoma vallen 500 ontslagen van de 1600 werknemers. Dat is vanmorgen bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst op het Nederlandse hoofdkantoor in Hoofddorp. Yvonne Dankfort, NVJ-secretaris Tijdschriften is ondanks de eerdere geruchten geschrokken van het nieuws. “Natuurlijk hebben we dit zien aankomen maar dat er zo diep zou worden gesneden had ik echt niet verwacht. Het gaat om 500 fte, 32 titels verdwijnen of worden verkocht, en daar bovenop nog eens 2.000 freelancers die voor Sanoma werken. Ook voor hen en voor de freelancersmarkt algemeen zal dit grote gevolgen hebben. Ik loop al een tijd mee, maar zoiets drastisch heb ik nog nooit meegemaakt.”

De medewerkers werden vanaf 07.45 uur ingelicht over de toekomst van Sanoma. Na de informatie-sessie, die tot half negen duurt, zijn er per afdeling gesprekken of zijn informatiebijeenkomsten per aandachtsgebied georganiseerd. Yvonne Dankfort van de NVJ is vandaag in Hoofddorp om te overleggen met kaderleden van de NVJ. Ze adviseert medewerkers zoveel mogelijk informatie in te winnen en vragen te stellen over hun eigen positie en toekomst. “Ik zou hen ook adviseren om deze vragen naar ons toe te mailen (vereniging@nvj.nl), zodat wij deze kunnen meenemen in onze gesprekken met Sanoma.” De tijdschriftsecretaris van de NVJ heeft aanstaande maandag overleg met Gieta Veersma, HR-directeur van Sanoma.

Het proces dat nu wordt ingezet zal zes tot twaalf maanden duren. Een nieuw sociaal plan per 1 januari 2014 wordt in overleg met vakbonden afgesproken. Dankfort hoopt dat Sanoma het huidige sociaal plan handhaaft. Zij wil inzetten op het centraal zetten van werk.

De focus komt te liggen op de onderdelen Automotive, Home Deco, Kids & Teens, Parenting en Vrouwen.
De uitgever wil 17 titels behouden: Vrouwen: Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA. Kids & Teens: Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista. Parenting: Ouders van Nu, Kèk Mama. Home Deco: vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur en AutoWeek in de categorie Automotive.

De uitgever zal in 2014 geen titels sluiten, maar bij samenvoegingen kan dit mogelijk wel het geval zijn. Opvallende titels die niet op nominatie van behoud staan zijn: Nieuwe Revu, Panorama en Playboy.

Er zijn 32 titels onder wat ‘strategische heroriëntatie’ wordt genoemd. Dat zijn:
Glossies: Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau
Mannen: Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor
Sport: Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen
Divers: 101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin

Er gaan tien zogeheten custom media titels naar Head Office NL in Hilversum, het onderdeel van Sanoma dat voor merken bladen maakt. Het betreft:
Golf: GOLF Journaal, Golfers Magazine, Golf.nl
Paarden: Hoefslag, In de Strengen, Paard & Sport, Paard & Leven, Phryso
Hockey: Hockey.nl
Schaatsen: Schaatsen.nl

Golfers Magazine en Hoefslag zijn publieksbladen, maar zijn actief op het gebied van custom media, zodat deze volgens Sanoma het best naar Head Office NL kunnen worden verplaatst.

De digitale merken van Sanoma waaronder NU en Startpagina zullen worden versterkt. De puur digitale activiteiten in de verschillende landen worden in een aparte internationale unit ondergebracht. De samenwerking met SBS Broadcasting wordt geïntensiveerd.

Lees hier bericht van Sanoma