NVF bezichtigt de nieuwe etalage van ANP Foto

maandag 2 april 2012

Het opbouwen van de nieuwe organisatiewijze van ANP Foto, werd door een deel van het veld beleefd als een afbraak van de fotografie. Inmiddels worden de eerste resultaten van de reorganisatie zichtbaar. ANP Foto zet in op kwaliteit door het maken van scherpe selecties en door de intensievere samenwerking met freelancers en hun inzet als specialist. “We hebben veel excellente fotografen, maar je moet ze wel goed inzetten.” De NVF en een aantal fotografen reisden af naar Rijswijk om te kijken wat ANP Foto daar aan het doen is.

Hard to get, hard to copy, hard to ignore. Om dit nieuwe credo van ANP Foto waar te maken heeft het bureau de organisatie flink op de schop genomen. Alles draait om het maken van scherpe keuzes. Het adhoc sturen van fotografen naar het Binnenhof is verleden tijd, ANP Foto stuurt alleen de Binnenhof-specialisten. Bij voetbalwedstrijden worden alle journalistieke hoeken afgedekt door de samenwerking met Pro Shots. Nieuwsitems worden voortaan als pitches behandeld: waarom is dit een onderwerp? Het allesomvattende doel is de kwaliteit van de productie te garanderen en de voormalige non-descripte etalage te veranderen in een duidelijke journalistieke etalage. Met het accent op nieuws.

ANP Foto had veel uit te leggen. Enkele maanden geleden werd aangekondigd dat het persbureau afscheid zou nemen van fotojournalisten in dienstverband en doorging met voornamelijk freelancers. Nu, vier maanden na de aankondiging, nodigde het ANP het bestuur en secretariaat van de NVF en een aantal fotografen uit om te luisteren naar de nieuwe visie en strategie van het bureau. “We willen het beeld wegnemen dat we de fotografie afbreken, we vinden juist dat we iets nieuws aan het opbouwen zijn,” zegt Johan Groeneveld van het ANP. Groeneveld werd drie jaar geleden verantwoordelijk voor onder andere ANP Foto en constateerde dat de kwaliteit nodig moest worden opgevijzeld. “We hadden excellente fotografen, maar we zetten ze niet altijd goed in.”

Mauro

De organisatie onderging drastische wijzigingen. De afdelingen beeldbank en edit werden omgevormd tot één afdeling. Freelance fotografen worden voortaan geselecteerd op specialisme of hun specifieke kwaliteiten. “Daardoor worden we flexibeler en efficiënter en we kunnen een hogere kwaliteit leveren.” Een mooi voorbeeld is Koen van Weel, aldus Groeneveld. Het verzet tegen de voorgenomen uitzetting van asielzoeker Manuel Mauro ging op 1 november 2011 gepaard met debat en emotie. Terwijl andere fotografen de demonstratie en het debat op het Binnenhof coverden, werd Van Weel de hele dag op Mauro gezet. “We gaven hem de opdracht om iets anders te maken met zijn eigen handtekening. Het resultaat is bekend.” {http://www.zilverencamera.nl/winnaars/binnenlands-nieuws/enkel/koen-van-weel}

ANP Foto hanteert voor zijn freelancers een opdrachtmodel en een afdrachtmodel, waarin beeld in de beeldbank wordt opgeslagen. De fotografen krijgen de opdracht meer te leveren dan alleen voor de opdracht zelf. Ze hebben immers de technische middelen om meer foto’s te maken per klus. Een fotograaf die nog steeds drie foto’s levert, is niet meer van deze tijd. Daarnaast is er ruimte voor een zogenaamde tweede persing in de beeldbank op hun eigen copyright.
Een matrix moet de nieuwsselectie scherp houden. ANP kiest dagelijks voor 12 nieuwsitems, die leiden tot 100 tot 250 nieuwsfoto’s voor het ANP-net. Daarnaast komen uit diverse bronnen nog eens 3.500 foto’s per dag in de ANP beeldbank terecht. Met de matrix en een format voor de briefing van fotografen worden scherpe keuzes geforceerd, die moeten leiden tot nieuwsbeeld, exclusieve foto’s, beelden voor web en app en stockmateriaal.

Aan de voorkant is het resultaat van de nieuwe werkwijze en organisatie van ANP inmiddels goed zichtbaar: de nieuwe beeldbank is een journalistieke etalage geworden waar gebruikers snel hun weg vinden. “Het gaat om het vinden van relevant beeld. We gooien ook honderdduizenden beelden per jaar weg. Dat vraagt om journalistieke intelligentie.” Volgens Groeneveld heeft de nieuwe beeldbank geleid tot een toename van het aantal downloads in de maand februari met 25 procent ten opzichte van de maand februari vorig jaar. Hij noemt de groei structureel.

Nieuwe diensten

De nieuwe werkwijze is erop gericht om in deze extreem moeilijke tijd de contractwaarde zoveel mogelijk overeind te houden. Maar het ANP zoekt daarnaast ook naar nieuwe wegen. Groeneveld ziet meer mogelijkheden en nieuwe vormen van content, zoals andersoortige visualisaties, of het aanbieden van gesponsorde content. Binnenkort start ANP Foto samen met Hollandse Hoogte een initiatief om foto’s aan particulieren te leveren. Tegelijkertijd wordt het misbruik van illegaal gebruik aangepakt.

De presentatie van het nieuwe gezicht van ANP Foto maakt indruk maar roept ook vragen op, aldus de NVF na afloop. De NVF deelt het gezamenlijke doel om fotojournalistiek door inzet op kwaliteit overeind te houden en bewust naar andere wegen te zoeken. De omslag van ANP Foto is duidelijk zichtbaar, aldus NVF. Wel blijft NVF er scherp op toezien dat ook de freelancers voldoende gaan meeprofiteren van de nieuwe weg die ANP Foto is ingeslagen.