De kracht van 'interactive' verhalen

dinsdag 30 september 2014

The Guardian is één van de pioniers op het gebied van digitale journalistiek. De interactieve CV van Daan Louter leverde hem een afstudeerstage op bij de Britse krant. Na afloop mocht hij blijven. Firestorm, The Pontifficator en Refugee Challenge zijn een paar van de projecten waaraan hij als interactive designer meewerkte. En hij ontwierp een toolkit voor journalisten om de beste vertelmanier voor een verhaal te vinden.

foto: Sebastiaan ter Burg

De studie journalistiek waaraan Daan Louter begon, was niet vernieuwend genoeg naar zijn smaak en na een jaar verruilde hij deze studie voor een opleiding tot interactive designer aan CMD Rotterdam (Communication and Multimedia Design). Zijn interesse in de journalistiek bleef en Daan had een ambitieus doel: stage lopen bij The Guardian. Dus ontwierp hij een interactieve CV waarin hij vertelde over zichzelf, wat hij had gedaan en wat hij wilde. Daan was wel tevreden, verwachtte niet direct een reactie, maar binnen vijf minuten had hij een uitnodiging binnen om naar Londen te komen. Een week later kreeg hij een rondleiding, liep er vier maanden stage en na afloop kreeg hij er een vast contract. Daan maakt nu deel uit van het Interactive Team bij The Guardian als ontwerper, dat verder bestaat uit programmeurs en projectmanagers.

‘Onze opdracht is om verhalen op mooie manieren te vertellen. Als een verhaal aangrijpend is, willen we dat op een aangrijpende manier brengen. Een verhaal met superveel data proberen we zo goed mogelijk te visualiseren. En een saai verhaal maken we toegankelijker voor het publiek.’ Elk project waaraan Daan werkt is anders, maar de processen zijn vergelijkbaar met elkaar. ‘Een journalist komt naar ons toe en vindt dat zijn verhaal op een andere manier moet worden verteld. Als wij dat ook vinden gaan we schetsen, ontwerpen en bouwen. De journalist is betrokken bij de start en later bij de feedback.'

De waarde van interactives zit volgens Daan Louter in het voorzien van een lezersbehoefte en een hogere engagement. 'Het allerbelangrijkste is dat de gebruiker centraal staat. In designertermen heet dat user centered design, waaraan ik graag de term user centered journalism wil toevoegen. Wat wil de lezer weten? Hoe kunnen we die informatie het beste tot hem brengen. Wat is de beste manier om het verhaal te vertellen?'

Firestorm

Een van de bekendste voorbeelden waaraan Daan heeft meegewerkt is Firestorm, een interactive over de bosbranden in Australië. Het werd een grote uitdaging om alle media – tekst, video, audio, graphics en foto’s – met elkaar te combineren. ‘Terwijl je door de tekst scrolt, past de achtergrond zich steeds aan. Je leest over het dorpje Dunalley, je ziet het liggen. Dan hoef je niet meer uit te leggen hoe mooi en rustig het daar is. Soms gaat het over ervaringen en op die momenten kun je beter iemand horen praten. Steeds hebben we nagedacht hoe we dit verhaal op de beste manier konden vertellen. Er was geen ontwerp, ik kreeg de vrije hand en het was een kwestie van uitproberen en steeds nieuwe versies maken tot het uiteindelijke resultaat. Inmiddels hebben we een soort template zoals die van Firestorm, zodat nieuwe projecten relatief sneller kunnen worden gemaakt.’  

The Pontifficator

Een heel ander project was The Pontifficator, kies je eigen Paus. ‘We hebben dit gemaakt rond de verkiezing van een nieuwe Paus, waarbij 115 kardinalen waren betrokken. Maar wie kent nou die kardinalen? Aan ons de taak om hen op een leuke en toegankelijke manier voor te stellen. Het is een soort spel waarbij je je favoriet kon selecteren op leeftijd, op continent, op wel/geen voorstander van anticonceptie, enzovoorts. Bij elke foto en naam kon je kiezen voor achtergrondinformatie. Vervolgens kon je via social media je stem kwijt. The Pontifficator was superpopulair. Maar belangrijker was dat bezoekers bleven hangen. Het laat de kracht zien van een andere manier van vertellen. Als je een verhaal had geschreven over 115 kardinalen, waren de lezers al heel snel afgehaakt.' 

Refugee challenge

Een verhaal over Syrische vluchtelingen is weliswaar aangrijpend, maar vaak ook weinig toegankelijk voor een groot publiek. In Refugee Challenge verplaatst de lezer zich in de vluchteling. ‘Je wordt steeds voor keuzes gesteld die een vluchteling ook moet maken. Alle situaties die je tegenkomt zijn op echte verhalen gebaseerd. De video’s van mensen die dit meemaken komen veel indringender binnen als je een soortgelijk traject aflegt. Uiteindelijk krijg je een veel beter beeld van wat vluchtelingen meemaken.’

Tips:
  • Maak geen Snowfall of Firestorm, maar bedenk eerst wat de beste aanpak is voor jouw verhaal.
  • Als je een emotie niet kunt overbrengen in een normaal artikel, dan is het goed om na te denken over een interactive.
  • Word vrienden met programmeurs. Je hoeft niet te leren programmeren waardoor je tijd overhoudt om in verhalen te investeren.
  • Probeer niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar maak gebruik van bestaande tools.
Toolkit voor journalisten

Voor zijn afstuderen ontwierp Daan Louter een toolkit die journalisten helpt om de beste vertelmanier te vinden voor een verhaal. Ben je geïnteresseerd in dit project? Klik hier en geef je e-mail adres door. 

Klik hier voor de presentatie die Daan Louter gaf tijdens de Nacht van de Journalistiek op 27 september 2014.