Een goed begin is het halve werk,ook als journalist. En een sterke pitch kan dat goede begin zijn. Heb je die op orde, dan ben je een stuk dichter bij het overtuigen van een opdracht- of werkgever. Met deze tips schiet je uitstekend uit de startblokken.
1. Doe solide research
Een pitch opstellen begint met een sterke basis. Zorg ervoor dat je kennis van zaken hebt en ingelezen bent in het onderwerp. Alle ins en outs moet je kunnen dromen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan in het gesprek met je opdrachtgever. Dat zou onprofessioneel overkomen en grote kans dat je de opdracht niet krijgt.
2. Speel in op de actualiteit
Hoe actueler je onderwerp, hoe groter de kans dat je met een idee komt waar werkgevers wel trek in hebben. Voeg in je pitch links toe naar recente producties uit het medium waar je voor pitcht die samenhangen met jouw idee. Zo heb je een extra stok achter de deur die aantoont dat er relevantie in je verhaal zit die het waard is om te onderzoeken.
3. Verklaar je invalshoek
Je pitcht niet alleen een onderwerp, maar ook een invalshoek. Wat je pitch aantrekkelijk maakt, is de unieke insteek die jij kiest. Benoem daarom ook specifiek waarom je kiest voor je invalshoek en wat jouw insteek aantrekkelijk maakt voor het publiek van de opdrachtgever. Dat geeft je pitch meerwaarde.
Zeg niet: ik wil een verhaal of fotoreportage maken over de online game-industrie, maar neem de ontvanger mee naar een scène uit je artikel (bijvoorbeeld de grootste beurs van Europa) en leg aan de hand daarvan uit wat je invalshoek is en waarom dat relevant is.
4. Pas je pitch aan aan het medium
Zorg er voor dat je de pitch toepast op het medium waar je het voor wilt maken. VICE heeft een ander publiek en dus een andere toon dan De Groene Amsterdammer. En als je pitcht bij een nichemagazine kun je specifieker zijn dan wanneer je een stuk voor een krant wilt schrijven.
5. Weet wie je moet spreken
Nu je pitch vrijwel helemaal rond is, moet je nog wel de juiste persoon benaderen. Onderzoek het medium dat je wil aanschrijven. Vaak is het niet moeilijk om zelf het juiste aanspreekpunt te vinden. Gebruik desnoods je netwerk of kijk via sociale media of je de juiste persoon kunt vinden. Als bovenstaande opties allemaal tot niets leiden, kun je altijd nog het algemene mailadres gebruiken waarin je duidelijk maakt voor wie je pitch bedoeld is.
Schrijf je een onbekende aan? Voeg dan aan je pitch linkjes toe naar je eerdere producties, website of LinkedIn-profiel, zodat de ontvanger weet wat je in huis hebt. Als je na een paar weken (of, afhankelijk van de urgentie, dagen) niets hoort, pak dan de telefoon en bel de opdrachtgever na.
6. Houd het kort en krachtig
Hoewel elke chef weer andere voorkeuren heeft, is het over het algemeen goed als je pitch niet te lang is, maar wel de noodzakelijke informatie bevat. En heb je al contact met unieke bronnen voor het verhaal? Laat dat dan zeker weten, want dat maakt jou onmisbaar. Je kunt meerdere verhalen in een keer pitchen, maar beperk je tot de beste ideeën en voorkom een overload aan informatie.
7. Stel gelijk een deadline voor
Een brutaal mens heeft de halve wereld, dus waarom zou je niet gelijk een deadline doorgeven voor de eerste versie van je productie? Het lijkt misschien ambitieus gezien je nog niet eens weet of je groen licht krijgt, maar het laat juist karakter zien. Je laat daarmee je motivatie zien om een goed resultaat neer te zetten en dat opdrachtgevers op jou kunnen bouwen.
Tekst: Luuc ten Velde, freelance schrijvend en videojournalist