Faciliteren: jonge journalisten moeten omarmen wat nieuw is

woensdag 31 augustus 2016

'There is a revolution going on in media', stelde Vice-topman Shane Smith afgelopen week bij de MacTaggart-lezing. 'It’s scary, and it’s fast, and it’s going to be ugly. But it’s also totally necessary to keep going forward.' Het zijn woorden om in je oren te knopen als je een toekomst in de journalistiek ambieert. Want hoe realistisch is het nog om als jonge journalist te dromen van een carrière bij de 'oude media', zoals Zembla of de Volkskrant?

Journalistiek verkopen op nieuwe manieren

Ongeacht het antwoord is in ieder geval duidelijk dat de journalist anno 2016 rekening dient te houden met nieuwe media en nieuwe initiatieven. Daarom voeren we tijdens het Festival van de Journalistiek een discussie over het verkopen van journalistieke producties via niet-traditionele kanalen. Dagvoorzitter Amber Kortzorg gaat in gesprek met Jan-Jaap Heij en René van Zanten. Heij is de man achter ReportersOnline, waar journalisten zelf hun artikelen publiceren en waar lezers met hun Blendle-portemonnee betalen per verhaal. Van Zanten is als directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, financier van vernieuwende journalistieke ideeën. Beiden maken ze een nieuw journalistiek landschap mogelijk.

Dat gebeurt niet zonder resultaat: op ReportersOnline publiceren journalisten tientallen artikelen per week. Zo werkt Yvon Jacobsen (29) op dit moment aan een serie interviews met mensen die Arabisch leren, die ze plaatst op ReportersOnline. Weliswaar geboren uit nood ('Ik had het eerste verhaal gepitcht bij een aantal kranten, maar die hadden geen interesse') is het publicatieplatform nu haar vaste stek voor de verhalen.

Zelf alles regelen

Het vraagt wel om een andere manier van werken. Publiceren op ReportersOnline houdt in dat de auteur zelf de eindredactie regelt - indien gewenst - en zelf het verhaal aan de man brengt. 'Ik stuur na publicatie een mail rond met de link naar het artikel, maar dat werkt niet voor iedereen', vertelt Jacobsen. 'Voor sommige mensen is het betalen echt een drempel. Mensen moeten nog vertrouwd raken met het betalen via Blendle.'

Desalniettemin biedt het platform de nodige mogelijkheden. Voor Jacobsen is het bijvoorbeeld een kans om het journalistieke schrijfwerk weer op te pakken, terwijl ze daarnaast werkt als museumdocent. Een vetpot is ReportersOnline weliswaar nog niet voor haar, maar ze omarmt datgene wat nieuw is. En als we Vice-topman Smith moeten geloven, is dat nu het belangrijkste: ''Let’s break some rules. And here’s a good place to start. Open [it] up. Media today is [sic] like a private club, so closed that most young people feel disenfranchised. You have to hand it over to the kids.'

Wil je hier meer over weten? Kom op zaterdag 24 september naar het Festival van de Journalistiek in Nieuwspoort Den Haag.

Bemachtig snel je ticket voor het Festival!

#FVDJ2016