Esthetiek in nieuwsfotografie

woensdag 1 maart 2017

‘Man in despair’ (2006) is de titel van dit bijzondere beeld van oorlogsfotograaf Jeroen Oerlemans. Een heel krachtig beeld dat ik in deze beeldcolumn graag met jullie deel.

Deze foto is genomen in Libanon. Een man staat midden in de puinhoop van een ingestort appartement, vlak nadat het werd gebombardeerd door de Israëlische luchtmacht.
De foto roept vragen bij mij op: Wie is de man op de foto? Waar kijkt hij precies naar? Was hij aan het werk toen de aanslag werd gepleegd? Was het misschien zijn winkeltje dat zojuist in puin is veranderd?

Als je kijkt naar de vlakverdeling, zie je dat de brandblusser exact in het midden van het beeld staat. Daarbij knalt de rode kleur van de brandblusser eruit tussen alle grijze grauwe kleuren in de foto. Het gezicht van de man vangt nog net een beetje licht. Je ziet een klein stukje van zijn snor.

De vlakverdeling en de manier waarop het licht valt, maakt deze foto voor mij heel esthetisch. Ik vind het een krachtig, bijna surrealistisch beeld, waarbij het lijkt alsof de man niet thuis hoort in de rest van het beeld. Mijn ogen worden er als vanzelf naar toe getrokken. Wanneer dit wordt bereikt in een nieuwsbeeld vind ik dat heel bijzonder.

Als je naar de foto’s van Jeroen kijkt, lijkt het soms alsof je naar een schilderij kijkt. Het zijn heel krachtige en tijdloze nieuwsbeelden. Wat mij verder enorm inspireert in het werk van Jeroen Oerlemans is zijn betrokkenheid. Zijn doel was om het menselijke aspect vast te leggen in de situaties die hij fotografeerde.

Jeroen Oerlemans (1970-2016) kwam afgelopen jaar om het leven tijdens zijn werk in de Libische stad Sirte. Hij vond dat de verhalen verteld moesten worden en betaalde daar de hoogste prijs voor.

Eerbetoon

De foto van de Jeroen Oerlemans Foundation zal door de NVJ/NVF worden aangeschaft en krijgt een ereplek bij de NVJ. In Museum Hilversum vindt t/m 12 maart 2017 een bijzonder eerbetoon plaats aan Jeroen Oerlemans. De tentoonstelling is een initiatief van de Stichting Zilveren Camera en mede mogelijk gemaakt door de NVJ, NVF, Villamedia, Museum Hilversum en Gemeente Hilversum.