Eerste pilot hyperlokaal online platform van start

vrijdag 2 juli 2010

Met de communitysite van Woerden is donderdag 1 juli de eerste pilot op het gebied van hyperlokale online platforms van start gegaan. Bart Brouwers van TMG maakte dit bekend tijdens de NVJ-bijeenkomst “Kranten laten geld liggen” over online verdienmodellen. De Woerdense site is de eerste in een reeks van vier pilots die Brouwers in de komende maanden gaat lanceren.

Eind vorig jaar begon Bart Brouwers als hoofd lokale online activiteiten bij TMG met het opzetten van een landelijk netwerk van hyperlokale online platforms. Bij aanvang van zijn nieuwe functie verklaarde Brouwers dat er geen platform is dat beter aan de informatiebehoefte van ieder individu kan voldoen dan een hyperlokaal netwerk van betrokken makers en gebruikers. En als sluitende businessmodellen ergens gedijen, aldus Brouwers, is het wel in een omgeving van betrokken en specifiek aanspreekbare individuen.

Met hyperlokale platforms wil Brouwers een slag dieper gaan dan de bestaande lokale media-activiteiten, die dikwijls op gemeenteniveau blijven hangen. ‘Je kunt denken aan wijkniveau, zelfs straatniveau. Wat kun je op nieuwsgebied nog bereiken? Misschien niets, daarom moeten we de relevantie opzoeken: openingstijden van winkels, de kwaliteit van een buurtschool of misschien toch nieuws als er bijvoorbeeld een ongeval is gebeurd.’
Een belangrijke rol zal weggelegd zijn voor mobiele media. ‘Het mobiele apparaat gaat ons helpen, het weet waar de gebruiker op dat moment is.’

De pilot van de communitysite van Woerden is een site door inwoners gemaakt en wordt door een communitymanager beheerd. De content van deze site, dat in feite als bestaand platform donderdag is overgedragen, zal een combinatie zijn van artikelen en een database.
Brouwers kondigde tijdens de NVJ-bijeenkomst tevens de andere drie pilots aan.
- Er komt een zogenoemd aggregatiemodel in Zwolle. ‘Wat kun je bereiken zodat er toch communicatie plaatsvindt, maar wel met zo min mogelijk mensen op lokaal niveau.’
- In Eindhoven komt een advertorialmodel, een site die commercieel van opzet wordt. ‘Hier gaan we de grenzen opzoeken, misschien leidt dit tot nieuwe concepten. Voor Eindhoven is gekozen vanwege de bedrijvigheid in de regio.’
- Van de vierde pilot is de locatie nog niet bekend – ‘waarschijnlijk ergens in de Randstad’. Duidelijk is wel dat het hier gaat om een klassiek redactiemodel. ‘Hoe kun je met een sterke redactie een interessante site maken waarmee ook nog eens geld te verdienen valt?’

Voor wat Brouwers betreft ligt alles open, een succesfactor uit het ene pilotmodel kan toegepast worden in het andere en andersom. ‘De modellen moeten worden getest, niet alleen aan de kant van de content maar ook de businesskant. Wat mij betreft zie ik de journalist als een persoon die de informatie filtert. Journalistieke vaardigheden worden gekoppeld aan de kennis van het publiek.’
Dat publiek krijgt een belangrijke rol. Een van de onderdelen van het platform wordt bijvoorbeeld het waarderingssysteem. ‘Een gebruiker met een groeiend aantal waarderingspunten wordt steeds waardevoller voor het platform. En met de groei van die waardering krijgt hij ook meer rechten om zelfstandig te werken.’
De gebruiker wordt ook beloond met waardepunten. Met de lokale middenstand kan een afspraak worden gemaakt om deze punten om te zetten in een aanbieding. Dikke kans dat de gebruiker niet alleen voor de aanbieding naar de winkel komt maar met meer spullen naar huis gaat, aldus Brouwers. Volgens hem zal niet alleen dit beloningsmodel worden uitgetest, maar zullen meerdere verdienmodellen worden ontwikkeld.

De NVJ-bijeenkomst “Kranten laten geld liggen” was de tweede in de reeks “Ingrediënten voor de toekomst”. Tijdens de avond kwamen ook vijf bevlogen pitchers aan het woord die hun bedrijf hebben opgezet rondom journalistieke content of online adverteren.

1 - Next2news
- online adverteren bij specifieke nieuwsberichten
2 - Nieuwsmarkt
- mobiele applicatie waarbij consumenten profielen aanmaken voor de informatiebronnen die zij wensen en de advertenties die zij wensen.
3 - Marvia
- snel en eenvoudig opmaakprogramma voor advertenties
4 - Cookabook
- demand driven publishing; bestaande content uitgeven in print
5 - Absolutely Independent
- in navolging van publiek omroepexperiment TVLab: PrintLab voor kranten.