Een businessmodel om mee te managen en te creëren

maandag 21 mei 2012

De tijd dat je simpelweg opdrachten binnenhaalde omdat een opdrachtgever je vroeg, ligt al een tijdje achter ons. Een freelance journalist of fotograaf moet vandaag de dag ondernemen om opdrachten te oogsten. Immers, iedereen kan zich (foto)journalist noemen en wordt je directe concurrent als je zelf niet hebt vastgesteld wat je kwaliteit en je toegevoegde waarde is. Een businessmodel kan je op weg helpen. Patrick van der Pijl, directeur eigenaar van Business Models Inc, laat op de Grote Freelancersdag op 5 juni zien, hoe het businessmodel je nieuwe inzichten kan verschaffen.

Het was na afloop van een workshop toen een fotografe Patrick van der Pijl aansprak. Ze vond het een leuk verhaal maar ze kon er niets mee. ‘Dat vond ik interessant. Ze vertelde dat ze trouw- en bedrijfsreportages maakte. Ik vroeg haar zich voor te stellen dat ze eigenlijk verhalen vertelde in plaats van foto’s maakte. Dan heb je een heel ander product wat je verkoopt. De volgende dag belde ze me op en vertelde dat ze niet had geslapen. Het was een eyeopener, omdat ze als propositie ‘verhalende fotoreportages’ kon verkopen. Voor mij is het niet meer dan dat je op een andere manier naar je business kijkt. Als je datgene wat je levert aan klanten op een andere manier verpakt, dan ben je misschien ook in staat om daar op een andere manier waarde aan toe te voegen en er op een andere manier geld aan te verdienen.’
Een businessmodel laat zien op welke manier je klanten waarde kunt toevoegen en hoe je dat om kunt zetten in geld. Het is een denkmodel waarmee je kunt managen en mee kunt creëren. ‘Een van je bouwstenen is je propositie’, zegt Patrick van der Pijl, ‘dus datgene wat je levert. Je zou kunnen zeggen dat je een stukje tekst schrijft. Dat is wel het platste model wat je kunt verzinnen. Misschien schrijf je die tekst, omdat iemand een brochure moet maken om een nieuw product te kunnen verkopen. Als je die propositie duidelijk maakt, heb je ineens een heel ander gesprek met klanten. Een ondernemer moet zichzelf kritische vragen stellen hoe hij nog meer waarde aan zijn business kan toevoegen en voor welke klanten dat dan is.’

Wat zijn die kritische vragen?
‘Wie is je klant. Dat klinkt heel simpel, maar je zult zien dat sommige mensen wel jouw klant zijn maar niet jouw rekeningen betalen. Soms zul je zien dat je bewonderaars hebt waarvan je niet wist dat je ze had, omdat je ze niet in beeld had. Een andere vraag is wat je product is, of beter: wat is het probleem dat je oplost. Dat is voor de ene klant iets heel anders dan voor de andere klant. Een volgende vraag is via welke kanalen je dienstverlening verloopt. Doe je dat online of liever persoonlijk en wat zijn daarvan de effecten. Dan is er de vraag wat je ambitie is. Wat wil je zelf? De een wil journalist zijn en vindt het prima om duizend euro per maand te verdienen. Dan heb je een heel ander businessmodel dan dat je een groot bureau wil opzetten en met mensen wil samenwerken. Je kunt die vragen zelf beantwoorden maar het wordt nog interessanter als je je klanten vraagt wat je voor hen oplevert. Misschien vinden klanten jou betrouwbaar of je stijl interessant, of misschien worden punten benoemd die je aan het denken zetten. Het praten met klanten kan je al heel veel helpen om jouw model in te vullen. Door klanten worden andere vragen gesteld. Zelf heb je je eigen aannames. Maar je moet die altijd toetsen bij je klanten of je partner. Dat gaat je andere inzichten opleveren.’

Wat ga je op de Grote Freelancersdag vertellen?
‘Ik ga vertellen waarom de noodzaak vandaag zo hoog is dat iedereen aan zijn businessmodel moet werken. Er is gereedschap voorhanden. Ik ga ook vertellen dat er niet één oplossing is. Wat voor de één goed model is, is voor de ander veel minder geschikt. Misschien krijg je de kritiek dat je te commercieel bent, maar de visie van een ander hoeft niet jouw visie te zijn. Het beste model bestaat niet, en je moet ook steeds opnieuw naar je model kijken.’

Kun je je als deelnemer voorbereiden op de workshop op 5 juni?
‘Misschien is het interessant om na te denken wat je persoonlijke visie is ten aanzien van je vak. Waarom noem je jezelf journalist en waarom vind je dat vak leuk. Dat geeft richting op welke manier je over je businessmodel moet gaan nadenken.’

Wil je ook naar de Grote Freelancersdag, klik dan hier en meld je vandaag nog aan!