Annemarie van Gaal: ‘Blijf weg van de ‘zoveel cent per woord’-opdrachtgevers’

maandag 12 augustus 2019

Annemarie van Gaal is ondernemer en investeerder, auteur en televisiepersoonlijkheid. Haar ondernemerscarrière begon in de jaren negentig in Rusland, waar ze de grootste onafhankelijke uitgeverij van Rusland opzette. In 2000 verkocht ze haar bedrijf. In Nederland werd ze bekend door haar inzet voor bewustwording in financiële zaken door haar boeken en tv-optredens. Ze is een van de hoofdgasten op het Festival De Ondernemende Journalist 2019 op 27 september.

foto: Hollandse Hoogte

Annemarie, wat ga je vertellen op het Festival De Ondernemende Journalist?

‘De meeste journalisten of professionals die met schrijven hun brood verdienen, zijn zzp'er. Het verwondert me dat het schrijven gezien wordt als het vak en dat aan ondernemerschap of commercie in zijn algemeenheid, niet veel aandacht wordt gegeven. Sterker nog; veel journalisten zien commercie als iets waar je je ver van moet houden. Toch is iemand die bijvoorbeeld brouwer is of meubelmaker, ook niet klaar met alleen brouwen of het timmeren; het bier of de meubels moeten ook nog aan de man gebracht worden voor een zo hoog mogelijke prijs.

Ik ga tijdens het festival een aantal ondernemersverhalen en ondernemerstips vertellen die net zo goed gelden voor het ondernemerschap van journalist of schrijver en waar je als journalist je voordeel mee kunt doen.’

Heb je tips voor ondernemende journalisten?

‘Zonder weg te geven wat ik tijdens het festival ga vertellen, kan ik wel zeggen dat je net als sommige ondernemers ook groot kunt denken. Volgens mij was het Donald Trump die zei: ‘If you're going to be thinking anyway, why not think big. En zo is het. Het schrijven van een stuk kost de tijd, maar probeer je product daarna te schalen door het bijvoorbeeld te (laten) vertalen en in andere landen aan de man te brengen. Of (afhankelijk van je onderwerp) door de korte teksten te compileren tot een handboek of een leesboek dat je laat uitgeven.

Je kunt ook heel commercieel kijken naar de markt waar je het meeste in kunt verdienen of waar je teksten het meest schaalbaar/exporteerbaar zijn. Probeer weg te blijven van de 'zoveel cent per woord'-opdrachtgevers, maar verdiep je in een onderwerp of specialiseer je en je woorden zijn voor de juiste opdrachtgever 'goud' waard.’

Auteur: Britt van Uem


Festival De Ondernemende Journalist 2019

  • vrijdag 27 september 2019, 13.00 - 21.30 uur
  • Muntgebouw Utrecht, Leidseweg 90, Utrecht

Wil je de sessie met Annemarie van Gaal bijwonen? Of ben je benieuwd naar het hele programma? Klik hier voor meer informatie en bestel snel je ticket(s)