7 voorlopige conclusies poll over aansluiting opleiding en praktijk

vrijdag 3 juni 2016

Hoe worden studenten getraind op de journalistieke opleidingen in digitale vaardigheden? En sluit het aanbod goed aan op de arbeidsmarkt? De NVJ vroeg het in een poll aan leden en niet-leden, redacteuren, docenten en (oud)studenten. Zeven voorlopige conclusies uit de poll over digitale vaardigheden. De NVJ organiseert op zaterdag 4 juni het debat 'Digitale skills: wat biedt de opleiding, wat vraagt de praktijk'.

  1. Over één stelling is iedereen het eens: alle studenten journalistiek moeten digitale vaardigheden aangeleerd krijgen.
  2. Bijna 45 procent van de respondenten ervaart de aansluiting tussen opleidingen en praktijk op het gebied van digitale skills als matig. Hierbij spelen ook overwegingen mee zoals: meer interesse bij de ene student dan bij de andere, en de duur voordat een curriculum is aangepast naar de huidige tijdgeest.
  3. Bijna 80 procent vindt tegelijkertijd dat elke zichzelf respecterende mediapartij studenten moet betrekken in haar digitale dienstverlening om de laatste ontwikkelingen voldoende te kunnen volgen. Niet alleen vindt men het belangrijk dat mediapartijen zich ook verdiepen in de digitale wereld, maar moeten ook studenten zien wat het werkveld doet met de digitale wereld. Niet alles kan op school worden geleerd.
  4. Van alle vormen van digitale skills wordt publiceren op digitale platforms (71%) als belangrijkste beschouwd, gevolgd door respectievelijk publiceren via social media (38%), video editing (29%), nieuwe digitale verdienmodellen (24%), basaal programmeren (20%), en fotobewerking (9%).
  5. Meer dan 60 procent van de respondenten vindt kennis van de inhoud van het nieuws belangrijker (knowledge based journalism) dan de vaardigheden om het in een nieuwskanaal te krijgen.
  6. Algemene journalistieke vaardigheden zoals een verhaal goed en creatief kunnen weergeven op schrift, beeld of video wordt als belangrijkste skill (64%) aangevinkt, gevolgd door inhoudelijke kennis over onderwerpen (26%), kennis van storytellingsvarianten (11%). Technische skills worden als minst belangrijke beschouwd.
  7. Algemene conclusie is dat digitale skills essentieel zijn in de huidige praktijk, maar tegelijkertijd is nog steeds de kern van de journalistiek, inhoud en vakmanschap, van wezenlijk belang.

De NVJ organiseert op zaterdag 4 juni het debat 'Digitale skills: wat biedt de opleiding, wat vraagt de praktijk'. Naast discussie worden ook alle resultaten uit de enquête bekendgemaakt. Domstad, Koningsbergerstraat 9, Utrecht, vanaf 11.30 uur.