Denk je erover na om te gaan freelancen na je studie journalistiek? Of ben je al gestart en zoek je nieuwe opdrachtgevers voor al jouw mooie ideeën? Wij helpen je graag op weg met deze tips om opdrachten te krijgen.
Laat weten dat je beschikbaar bent
In de journalistiek is je netwerk erg belangrijk. Zet op je LinkedIn of Instagram account dat je beschikbaar bent voor klussen, plaats regelmatig updates over je werk en bouw aan een online portfolio. Zo zorg je ervoor dat je op het netvlies komt van opdrachtgevers en voor je het weet, kloppen ze bij jou aan.
Je besteedt als freelancer natuurlijk veel tijd aan het vinden van nieuwe opdrachtgevers, maar vergeet niet dat opdrachten vaak voor het oprapen liggen bij je bestaande klanten. Volg je huidige opdrachtgevers op hun social kanalen en reageer op posts van je netwerk. Hoe meer jij je gezicht laat zien, hoe groter de kans dat een opdrachtgever jou benadert.
Doe aan acquisitie (warm en koud)
Als je liever niet in opdracht werkt, maar juist je eigen ideeën wil ontwikkelen, dan moet je toch echt aan acquisitie gaan doen. Kijk eerst rond in je eigen netwerk. Benader bijvoorbeeld de organisatie(s) waar je stage hebt gelopen. Of ken je nog iemand bij die ene krant of dat leuke productiebedrijf? Vraag aan diegene wat voor soort verhalen dit medium wil van freelancers. Misschien kan die kennis je wel in contact brengen met degene die erover gaat. Dit valt allemaal onder de zogenaamde warme acquisitie.
Heb je geen connecties, maar wil je toch graag ergens pitchen, dan noemen we dat koude acquisitie. In dit geval is het nog belangrijker de directe contactgegevens van de juiste persoon te hebben. Zorg dat je mailtje aanspreekt: besteed aan je e-mail net zoveel aandacht als dat je aan een pitch zou doen. Als je na een week of twee weken nog niets hebt gehoord kun je een herinnering sturen. Je kunt ook proberen telefonisch via koude acquisitie je verhaal of (foto)reportage onder de aandacht te brengen.
Duik in opdrachtensites en Facebookgroepen
Op de opdrachtensite van Villamedia vind je diverse mediaklussen. Neem het reageren op dit soort oproepen serieus. Zie het als een sollicitatie en overtuig de opdrachtgever ervan dat jij de perfecte persoon voor deze klus bent. Er zijn ook andere opdrachtensites, zoals bijvoorbeeld hoofdkraan.nl, nl.prolinker.com of indeed.nl waar je veel opdrachten kunt vinden, ook als je geïnteresseerd bent in commerciële klussen.
Daarnaast vinden veel freelancers (nog steeds) werk via besloten Facebookgroepen. Voorbeelden daarvan zijn Young Creators Group, Mediaborrel Noord en Videomattie. Geregeld worden daar klussen aangeboden die uiteenlopen van snelle, kleine klussen tot projecten van een paar maanden. Natuurlijk ben je niet de enige freelancer in deze groepen. Laat dus vaak je gezicht zien, help anderen en reageer snel op nieuwe opdrachten om een goede kans te maken. In deze groepen hangt een gemoedelijke, collegiale sfeer en je kunt er vaak ook goed om tips vragen.