Ronald Speijer (mentor): ‘Dit is een vak waarin je blijft leren’

Ronald Speijer, meer dan veertig jaar fotograaf en eigenaar van fotopersbureau Omnipress, is mentor in het nieuw te starten Mentorenprogramma van de NVJ. ‘Met collega’s heb ik het er weleens over dat het zo jammer is dat jonge fotojournalisten zo weinig begeleid worden. Terwijl er wel waanzinnig veel ervaring en vakkennis bestaat.'

Achtergrond

'Na stage bij de Haagsche Courant in 1969 ben ik eerst naar de MTS voor Fotografie en Fototechniek gegaan en vervolgens de Fotovakschool. Daarna werkte ik voornamelijk voor de Haagse dagbladen en was correspondent voor De Telegraaf in Zuid-Holland. In 1984 richtte ik mijn eigen persbureau op, Omnipress. Het bureau groeide uit tot het grootste sportfotobureau van Nederland. In 1994 stapte Omnipress als een van de eerste bureaus over naar digitale fotografie.'

Mentor

‘Met collega’s heb ik het er weleens over dat het zo jammer is dat jonge fotojournalisten zo weinig begeleid worden. Er is geen tijd meer om hen op sleeptouw te nemen en te coachen. Terwijl er wel waanzinnig veel ervaring en vakkennis bestaat. Toen kwam de oproep om je aan te melden als mentor. Waarin ik de mentee kan begeleiden hangt af van wat de vraag is van hem of haar. En misschien kan hij of zij mij ook wat leren. Dit is een vak waarin je blijft leren.’

Cruciale tips

‘De techniek kun je uit boekjes leren. Het kijken niet. Als je de journalistieke kant op wil, moet je niet wachten bij de telefoon totdat iemand je opbelt om een foto te maken. Het vak van fotojournalistiek is de straat opgaan. Zorg dat je elke dag op zoek gaat naar nieuws. Hou de actualiteit bij, maar word geen agendafotograaf. Als ik de stad Den Haag inga, neem ik mijn camera mee en kom altijd met iets thuis.’  

Toekomst fotojournalistiek

‘Gechargeerd: vroeger hadden we fotoredacteuren, nu zijn het boekhouders die de inhoud bepalen. Het mag niks kosten. De fotograaf krijgt daardoor nauwelijks de tijd om op zoek te gaan naar die ene veelzeggende foto. Ik hoop dat de aandacht weer terugkomt voor goede foto’s. Je ziet het al gebeuren met de opleving van analoge fotografie. Ik denk dat kranten zich wel meer willen onderscheiden met kwaliteit en willen samenwerken met fotografen die de smoel van de krant kunnen zijn.’