Innovatieve regio

vrijdag 6 maart 2015

In de Brabantse Delta tussen Bredaseweg en A58 op de rand van Etten- Leur is een driehoekig stuk grond op de schep genomen. Er staat nu een zeer eigentijds pand, dat doet denken aan een opengesneden taart, in een nog wat rommelige omgeving. 

Uit de belettering op het gebouw en haar vleugels blijkt een mélange van activiteiten. Je kunt er  op medisch bevel  door een MRI-Scanner kruipen maar ook:  op scholen leren en studeren,  in het hotel  logeren, dineren, parkeren, je laten masseren en tot rust komen of opkikkeren in een spa.

Wij togen naar deze experimentele omgeving omdat  in Etten-Leur een journalistieke innovatie wordt  getest:  In de toren naast het ROC is sinds het half jaar het hoofdkantoor van BN De Stem gevestigd. Het dagblad en Omroep Brabant zijn anderhalf jaar geleden begonnen aan een proef met het Regionaal Mediacentrum in West-Brabant.

We werden ontvangen door Meike de Jong. Deze parel uit de regio gaf ons een update van Newthink in het zuiden aan de hand van vier voorbeelden.

  • Allereerst  Hack-a-story. Een speelse verbastering van Hackathon (een hoge druk brainsessie) omdat Albertine Piels een variatie heeft  bedacht waarbij niet alleen internet bouwers (technici en vormgevers) maar ook content leveranciers (vertellers, journalisten) gemixt worden. Ze kreeg 75 aanmeldingen uit meer dan 70 landen. Daar kwamen 6 teams uit voort  die in korte tijd interessante ideeën ontwikkelden.

Meike haalde uit de zaal enthousiaste en ook argwanende reacties op. In het auditorium werd het  meteen warm!

  • Matter Map van Petra ter Doest.  Deze dame had al vroeg (10 jaar geleden) in de gaten dat de  journalistiek veranderde.  Eerst schreef zij een boek voor de amateurs: ‘Publiceren over jezelf’. Later ging zij op zoek naar nieuwe waarden, zag dat er nogal wat mis ging en besloot dat er nieuwe mensen en organisatievormen nodig zijn.  Haar product: De Matter Map, dit is een handig systeem om archief en andere info overzichtelijk op te slaan en/of beschikbaar te maken.  Ze heeft er subsidie voor gekregen en complimenten uit het onderwijs.
  • E52 is het nieuwe geesteskind van Bart Brouwers c.s. De E staat voor Eindhoven en 52 voor de weken in het jaar.  E52 is/wordt  een tijdschrift dat 7 x 24 online nieuws geeft en ‘hebdomadair’ verschijnt op papier. Doelgroep: de Moderne Eindhovenaar. Bart deelde zijn papieren proefeditie (incl. een strip!) met gulle hand rond. Iedereen begreep dat dit testexemplaar later goud waard zal blijken. Maar voorlopig is het schema: nu 100 abonnees, binnenkort 1000 en over 2 jaar 10.000 lezers. De inhoud zal een laagje dieper dan het Eindhovens Dagblad graven, maar geen concurrentie met ‘Tante ED’ zoeken.  Blijft de vraag: Wat is een Moderne Eindhovenaar? 
  • Het gezamenlijke Mediacentrum van Brabant West. Henk van Ingen (adjunct-hoofdredacteur BN DeStem) en Henk Lemckert (directeur/hoofdredacteur Omroep Brabant)  gaven inzicht in het spannende experiment want alleen al de tradities der omroepmensen en de krantenmakers liggen oorspronkelijk mijlen uit elkaar. Er was ook volk van de werkvoer  ter plaatse en ja hoor: Het was even wennen. Maar het gaat! En steeds beter….. Er zijn ook heel positieve bevindingen die we synergie zouden kunnen noemen. Misschien kan het met een groter formaat nog interessanter worden. Volgens Lucas is het beslist geen klein bier!

Het woord bier was gevallen. Dus, nadat Meike de Jong na al haar moedige sprongen door het publiek om The Mike voor de sprekende monden te houden, ook nog de honneurs van het dankwoord verzorgd had, vervoegde eenieder zich bij de bar waar glazen wijn klaar stonden.