Onderzoeksjournalistiek

Onderzoeksjournalistieke vaardigheden worden steeds belangrijker voor journalisten, of ze nu in de verslaggeving werken of bureauredactie doen, sportjournalist zijn of voor een regionaal of landelijk medium werken. Steeds meer PR mensen en voorlichters bepalen wat er aan de openbaarheid prijs wordt gegeven en wat niet. Research, analyse en verdieping zijn daarom steeds belangrijker om tot waarheidsvinding te komen. Onderzoeksjournalistieke methodes helpen daarbij. Zowel in praktisch als theoretisch opzicht. De introductiecursus onderzoeksjournalistiek maakt cursisten wegwijs in de beginselen van het vak.

Resultaat van deze cursus

Het doel van de cursus is om journalisten in de breedste zin van het woord, kennis te laten maken met de theorie, methoden en technieken van de onderzoeksjournalistiek. Na het volgen van de cursus kunnen deelnemers de kennis die ze hebben verworven, toepassen in de praktijk en hun artikelen of audiovisuele producties daarmee van verdieping voorzien. Ook kunnen ze een (klein) onderzoeksjournalistiek project opzetten en uitvoeren.
 

Onderwerpen

  • Waarin verschilt onderzoeksjournalistiek van reguliere journalistiek?
  • Aan welke eisen moet een onderzoek voldoen?
  • Hoe kom je aan ideeën voor verhalen?
  • Hoe maak je een onderzoeksopzet?
  • Hoe kom je aan inside bronnen, geheime rapporten etc.?
  • Welke methoden en technieken (tools) zijn er online?
  • Tips en trucs voor vinden van contactgegevens, bronnen, etc.
  • Hoe ga je om met anonieme bronnen?
  • Hoe breng je netwerken van bedrijven/personen in kaart?
  • Hoe gebruik je een tijdlijn in je onderzoek?
  • Hoe organiseer je het wederhoor?

Tijdsduur

De training duurt anderhalve dag. De eerste, volledige dag bestaat voornamelijk uit hoorcollege, waarbij aan de hand van tal van praktijkvoorbeelden, de theorie, methoden en technieken worden behandeld. Een kleine praktijkoefening maakt er ook deel van uit. Na deze dag krijgen de cursisten huiswerk mee. Ze maken een onderzoeksopzet voor een eigen verhaal, aan de hand van een gestructureerde vragenlijst. De ideeën en onderzoeksplannen worden besproken op de tweede dag. Dit duurt één dagdeel.

Kosten

De prijs van deze incompany cursus is op aanvraag.