“Waar is het voor?” Deze vraag stellen veel mensen die ik wil interviewen. “Voor mijn lezers,” antwoord ik steeds vaker. Want ik kan als journalist ook zonder de tussenkomst van een krant of tijdschrift mijn lezers bereiken.
Ik hoef niet te ‘leuren’ met onderwerpen die ik belangrijk of opvallend vind in de geboortezorg (mijn specialisatie), maar ik maak gewoon het verhaal. Vervolgens publiceer ik het gratis op mijn site en vraag ik de lezer om een bijdrage voor mijn werk; een donatie. Daarnaast kan ik het op Blendle zetten.
Je verwacht misschien dat geïnterviewden afhaken als je niet met een grote titel kunt schermen. Maar als ik ze vertel dat mijn vorige artikel 15.000 keer gelezen is - lang leve Google Analytics - en dat ze bovendien van tevoren precies te zien krijgen wat ik publiceer, inclusief kop en intro, dan blijkt dat in de praktijk geen enkel probleem te zijn.
Als je om donaties vraagt moet je je lezers ook iets te bieden hebben; een stuk waar ze echt iets aan hebben. Anders doneren ze niet. ‘Schrijf met volle overtuiging wat je vindt dat nú gelezen moet worden,’ betoogt Jan-Jaap Heij van Reporters Online, de club die deze manier van werken makkelijk maakt. Ik merk dat mijn lezers die drive heel goed aanvoelen, en dat ze er daarom voor willen zorgen dat ik mijn werk als journalist kan voortzetten. Zodat zij kunnen blijven lezen wat ik schrijf.
Of het je genoeg oplevert? Soms minder dan gehoopt, soms zelfs meer dan een opdracht. Zo kreeg ik ooit 200 euro aan donaties voor een artikel, verdiende ik er ook nog 140 euro mee op Blendle én verkocht ik het een maand later aan een vakblad voor 400 euro. Mijn hoogste opbrengst ooit voor één artikel was bijna 1.400 euro. Saillant detail: dit artikel had ik eigenlijk voor een opdrachtgever geschreven, maar die vond het uiteindelijk niet geschikt. Gelukkig dachten mijn lezers daar anders over.
Denise Hilhorst geeft ook workshops ‘Publiceren zonder opdracht’. Vanwege de coronacrisis heeft ze een online variant ontwikkeld.
Tekst: Denise Hilhorst
Blogs ter inspiratie
In de maanden april en mei 2020 hebben we regelmatig blogs ter inspiratie gedeeld. Dit zijn blogposts van freelancers die hun ondernemingszin of nuttige tips over ondernemen graag willen delen met andere freelancers.