NVJ-enquête: 85% vindt dat werkgevers koopkrachtverlies moeten compenseren

donderdag 13 oktober 2022

Uit een enquête onder NVJ-leden blijkt dat bijna een kwart van de ruim 1.000 respondenten nu al in financiële moeilijkheden verkeert door de extreem gestegen kosten voor levensonderhoud en energie. Dit geldt zowel voor freelancers als voor werknemers. Nog eens een kwart kan nu nog niet overzien of ze in financiële problemen komt, maar maakt zich zorgen. 85% van beide groepen stelt dan ook dat werkgevers het koopkrachtverlies deels moeten compenseren.

Foto: Coen van Weel/ANP

De zorgen om de enorme inflatie worden breed gedeeld. Een overgrote meerderheid is solidair met collega’s en steunt de NVJ bij acties om koopkracht te behouden. ‘De maatregelen van het kabinet helpen natuurlijk wel wat, maar zijn niet voldoende,’ licht een NVJ-lid toe. ‘Kijk naar de inflatiecijfers met betrekking tot koopkracht en energie. Als je al in aanmerking komt voor compensatie, is dat een fractie van de gestegen kosten.’

AVROTROS, Omroep Max, RTL en Talpa geven het goede voorbeeld

De solidariteit onder NVJ-leden blijkt ook uit het pleidooi voor een vast bedrag bovenop het bestaande salaris. Op die manier hebben de lagere inkomens verhoudingsgewijs de grootste toename. Sommige mediaorganisaties hebben zelf al het initiatief genomen om hun werknemers financieel te steunen. Zo ontvangen de medewerkers van AVROTROS en Omroep Max tot het einde van het jaar tussen de 100 en 300 euro per maand. Medewerkers van RTL Nederland en Talpa Network krijgen op hun beurt in oktober een bruto uitkering van 1.000 euro.

NVJ in gesprek met werkgevers over compensatie in 2022 en 2023

De NVJ maakt zich er hard voor dat andere mediabedrijven dit goede voorbeeld volgen. De komende weken voert de NVJ gesprekken over koopkrachtcompensatie met de Publieke Omroep, de Mediafederatie, DPG Media en Mediahuis. ‘Het gaat hierbij niet alleen om een eenmalige uitkering voor 2022,’ vertelt NVJ-secretaris Wais Shirbaz, ‘maar ook om een compensatie voor de kostenstijging in 2023. En met de Mediafederatie willen we tot een overkoepelende regeling komen voor alle uitgeverijbedrijven.’

In gesprek met redacties en freelancers

Daarnaast gaat de NVJ de komende tijd verder in gesprek met redacties om te achterhalen bij welke concrete oplossingen de leden het meeste baat hebben. Als begin 2023 het effect van de overheidsmaatregelen bekend is, zal de NVJ opnieuw onder haar leden peilen wat de maatregelen betekenen voor hun koopkracht. De NVJ maakt de data van de redactiebezoeken in november zo spoedig mogelijk bekend via de NVJ-site.