Het ontwikkelen van een boeiend journalistiek format (2 uur)
- Het maken van een journalistiek format
- Inspirerende voorbeelden
- Aan de slag: je maakt je eigen podcast actie plan
- Effectief evalueren om jezelf te blijven verbeteren
- Audiovormgeving
Lees hier hoe mooi het is om zelf te leren podcasten. Een interview met docent Ludo de Boo »
Presenteren, interviewen (2 uur)
- Ademhaling en omgaan met spanning
- Intonatie, temporisatie en stiltes; Kleur in je stem leggen en je publiek boeien
- Articulatie en accenten, voorlezen en improviseren
- Waar inhoudelijk op te letten tijdens presenteren en interviewen van een podcast
- Spreken via microfoon
Monteren in het programma Audacity (2 uur)
- Monteren van een verhaal: waar moet je op letten?
- Hoe je het beste geluid produceert
- Hoe je je audiobronnen organiseert volgens een draaiboek en vervolgens monteert
- Wat timing is en hoe je het inzet
- Hoe je audiobronnen optimaal mixt
- Hoe je tijd kunt besparen in de montage
- Do’s & dont’s in montage
Na de training heb je de handvatten om:
- Een goed journalistiek format maken
- Gedegen te presenteren, te interviewen en audiovormgeving te maken
- Te monteren in het open source montageprogramma Audacity
Werkvorm
Drie online bijeenkomsten van 2 uur met steeds 2 weken ertussen.
We werken gedurende de cursus met ‘peer reviews’, wat betekent dat je andere deelnemers beoordeelt en zelf door hen en je trainer beoordeeld wordt. Hou er verder rekening mee dat je voor elk deel vooraf minimaal 2 uur huiswerktijd reserveert. Dat is dus 6 uur in totaal.
Voor wie
Voor iedereen die cursus Podcast maken basis heeft gevolgd of voor diegenen met ervaring in het maken van podcasts.
Over de trainer
Ludo de Boo (1970) is ervaren met het maken van podcasts. Hij presenteert onder andere twee programma's voor het podcastnetwerk van BNR.
Daarnaast maakt hij ook andere contentproducties, zoals teksten, animatievideo's en infographics. Ludo geeft bovendien een dag per week les op een HBO instelling en hij traint redacteuren in het ontwikkelen van crossmediale strategieën. In het verleden was hij radiomaker en hoofdredacteur bij Veronica en uitgever bij Reed Elsevier.
Kosten
- Prijs niet-leden € 300,- / Prijs 20% korting € 240,0 / Prijs 30% korting € 210,- / Prijs ZZP 50% korting € 150,-
- Alle cursussen van de NVJ Academy zijn toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van de NVJ.
- Leden van de NVJ, NVF, Nieuwspoort en De Coöperatie ontvangen 20% tot 30% korting op de toegangsprijs. Je ledenprijs is zichtbaar wanneer je bent ingelogd.
- Kosten zijn vrij van BTW en fiscaal aftrekbaar.
Overige informatie
- Duur 3x2 uur.
- Maximaal 8 deelnemers.
- Na inschrijving ontvang je een ZOOM link.
- Download gratis ZOOM op je desktop of laptop (met beeldscherm van minimaal 13 inch).
- Het gebruik van ZOOM tijdens de hele training is voor jou gratis en wordt betaald door de NVJ.
- Zorg voor een goede internetverbinding.
- Je hebt een smartphone nodig en een PC/laptop met besturingssysteen IOS (Apple) of Windows.
- Fijn maar niet noodzakelijk: externe microfoon, oortjes, hoofdtelefoon.
Vragen?
Heb je vragen over de inhoud van de training of wil je overleggen of deze training op dit moment voor jou geschikt is, neem dan contact op met de NVJ Academy.