De journalistiek moet je niet ingaan voor het geld. Dat is het beeld dat heerst, maar klopt dat eigenlijk wel?
Nou, niet helemaal. Ook als startende freelancer kun je prima verdienen in de journalistiek. Zodat je af en toe die koffie to go kunt kopen,
op vakantie kunt of bijvoorbeeld een eigen kantoor kunt huren.
Het kan best lastig zijn om je tarief te bepalen, zeker als starter, en daarom heeft de NVJ een tarievencalculator ontwikkeld.
De tarievencalculator is gebaseerd op wat iemand met dezelfde functie in loondienst krijgt.
Een CAO van de omroep of dagbladen kun je gewoon online vinden. Je kiest het aantal declarabele uren dat je werkt en daaruit volgt een uurtarief, een dagprijs en een projectprijs.
De realiteit is dat deze tarieven lang niet voor alle media vanzelfsprekend zijn.
Daarom geven we je wat tips om te onderhandelen:
1. Zet niet te laag in
Als je eenmaal laag bent begonnen, is het moeilijk om op een later moment bij deze opdrachtgever je tarief te verhogen. Zet daarom hoog in en bedenk daarbij ook hoeveel je maximaal wil zakken voor deze specifieke klus.
2. Weet wat je waard bent
Kun jij iets wat anderen niet kunnen? Heb je bepaalde kennis of contacten? Weet wat jouw unieke eigenschappen zijn en noem die ook ter onderbouwing van je tarief.
3. Onderhandel over randzaken
Veel kranten en tijdschriften werken met vaste tarieven. Bijvoorbeeld een bedrag per artikel of per woord. Onderhandelen lijkt dan onmogelijk, maar je kan bijvoorbeeld wel vragen of je artikel langer mag zijn, kijken of je een deal kunt sluiten voor meerdere artikelen of een vast aantal redactiediensten per maand afspreken. En zo dus toch meer verdienen.
4. Prestige, pret en poen
Soms lukt het gewoon echt niet om het tarief te krijgen wat je wil. Dan kun je een opdracht afwegen aan de drie P’s: Prestige, pret en poen. Het fijnste is natuurlijk als ze alle drie aanwezig zijn, maar soms kun je een opdracht ook doen omdat het een boost voor je carrière is, of omdat je het gewoon heel leuk vindt om te doen. Zorg wel altijd dat er een balans is en dat je jezelf niet tekortdoet!
5. Verwijs naar de tarievencalculator
En als laatste, verwijs naar de tarievencalculator. Zo laat jij aan je opdrachtgever zien hoe je je tarief berekend hebt!