Ruud Rogier: handige tips met cursus fondsenwerving/sponsoring

dinsdag 7 juli 2020

Dat ene project waar je al jaren over droomt, maar waar je maar geen geld voor kunt reserveren. Het hoeft niet bij dromen te blijven. Want er zijn veel fondsen waar een fotojournalist terecht kan om financiële steun voor het droomproject te krijgen. Je moet het project alleen wel goed onderbouwen met een projectplan, bijvoorbeeld. En daar zijn goede cursussen voor, heeft NVF-bestuurslid Ruud Rogier ondervonden.

Online cursus

"Hoe moet je te werk gaan om succesvol fondsen te werven? En hoe schrijf je een goed projectplan, inclusief financiële onderbouwing?” Daar geeft de NVF-NVJ het antwoord op met de cursus ‘Fondsenwerving/Sponsoring’. NVF-bestuurslid Ruud Rogier nam de proef op de som en volgde de online cursus van docent Lejo Siepe via Zoom.

Veranderend medialandschap

Het zal je opgevallen zijn: het medialandschap is aan het veranderen. In mijn visie komt het er op neer dat de uitgevers zich meer gaan bezighouden met het uitgeven op zichzelf. Geld verdienen met de door freelancers aangeleverde content. Met name in de schrijvende tak van onze sport (de journalistiek) is dat duidelijk.

Bij de fotografie binnen de journalistiek is de aanpak enigszins anders. Hier wordt veel gebruik gemaakt van onderaannemers in de vorm van fotopersbureaus. Zij garanderen de uitgever beeldaanbod. Enkele kwaliteitskranten, die beeldkwaliteit medebepalend vinden voor de uitstraling van hun uitgave, willen nog wel de binding houden met autonoom werkende fotojournalisten. Deze redacties hebben over het algemeen dan ook nog een fotoredactie. Kortom, ook bij beeld zie ik een mogelijkheid om in deze carrousel mee te draaien.

Eigen onderwerpen en aanpak

Als autonoom werkende fotojournalist zul je die manier van werken anders moeten gaan bezien, of althans een keuze hierin moeten maken. Bepaal zelf de onderwerpen en werk die fotografisch uit tot een pakkend verhaal. Zoek de samenwerking met een schrijvende collega. Maak een plan, zoek mogelijke afnemers binnen en buiten de media. Verkoop je werk volgens jouw of jullie voorwaarden.

Die aanpak betekent een hele omslag, dat weet ik uit eigen ervaring. Nagenoeg 40 jaar heb ik gewerkt met het principe; opdracht - uitvoering. Fotootje - notaatje, heb ik dat later genoemd. Voor sommige collega’s werkt dit nog prima. Zolang de verstandhouding met de opdrachtgever goed blijft, is hier ook niks mis mee. Er is immers nog een hoop dagelijks nieuws in beeld te verslaan.

Handige tips

Mocht je echter een proactief traject willen kiezen, dan is kennis van de bestaande fondsen in Nederland een must. Deze fondsen kunnen je ondersteunen in de financiële haalbaarheid van jouw plan. Er zijn veel fondsen in Nederland. Lejo Siepe is een ervaren docent en bijzonder thuis in deze materie. Van hem krijg je dan ook enkele handige tips. En Lejo geeft duidelijke antwoorden op jouw vragen. Die zullen er legio zijn, weet ik uit eigen ervaring.

Ik heb de cursus gevolgd, goede tips gekregen, weet nu de weg in fondsenland en snap hoe een goed projectplan in elkaar steekt. Is het daarmee gedaan? Absoluut niet. Het is net als leren autorijden. Het echte rijden leer je pas in de praktijk. Zo is schrijven van een plan al een heel dingetje. En lijkt het maken van een begroting, op het eerste gezicht walgelijk ingewikkeld. Maar uiteindelijk loont het wel de moeite: je wordt regisseur en producent van het eigen werk.

Het is niet een makkelijk traject, maar wel een interessante uitdaging. En niet geschoten is altijd mis, is mijn motto.