Nieuwe structuur NVJ werpt vruchten af

vrijdag 17 juni 2011

De nieuwe structuur van de NVJ en de nieuwe werkwijze die in het afgelopen jaar werd geïmplementeerd, beginnen vruchten af te werpen. Zichtbare successen zijn ondermeer de groei van het educatieve centrum van de vereniging, NVJ Academy, en de sterke profilering van de vereniging naar buiten toe. Vandaag behandelde de Verenigingsraad tijdens de jaarvergadering van de NVJ het plan van aanpak 2011.

De NVJ zal komend jaar haar basis verder verstevigen, waarbij ledenbehoud en een scherp profiel naar buiten belangrijke uitgangspunten zijn, zodat bestaande en nieuwe leden zich herkennen in de vereniging. Doelstellingen zijn een actieve rol in de nieuwe media, het initiëren van en deelnemen aan debatten, het journalistieke vakmanschap uitdragen en het uitzetten van onderzoeken. De vereniging komt nadrukkelijker op voor de bescherming, kwaliteit en de waarde van het journalistieke vak.

Ook zullen initiatieven worden genomen om de positie van de leden te verbeteren. Dit is deels een continu proces via het afsluiten van CAO’s en gesprekken met bedrijven over de positie van freelancers, en deels beleidsmatig via meerjarige projecten, zoals de Eerlijk Deel-campagne en het “1 journalistieke CAO-project”.
De NVJ helpt leden weerbaar te maken door het aanbieden van services, trainingen en cursussen. Dit gebeurt onder andere door online instrumenten aan te bieden, zoals tarieven- en salariscalculator, de ge-update freelancersmap en ook door vakinhoudelijke trainingen via de NVJ Academy.
De veranderende ledengroep maakt dat de dienstverlening wordt aangepast aan andere behoeften. Er komt een groter dienstenaanbod voor freelancers en starters.

Ideëel

Onderzoek is een van de speerpunten van de afdeling Ideëel van de NVJ. Dit gebeurt op het gebied van:

  • persvrijheid (Persvrijheidsmonitor, Wob-onderzoek, ontwikkeling veiligheids-expertisecentrum);
  • de journalistieke populatie (pluriformiteit, kwantitatief- en brancheonderzoek);
  • het belang van de journalistieke kwaliteit, de journalistiek als ambacht;
  • het belang van fatsoenlijke beloning/ waardering voor het ambacht (Eerlijk Deel-campagne & 1 journalistieke CAO-project).

De resultaten van deze onderzoeken en initiatieven worden actief onder de aandacht gebracht van politiek, andere mediaspelers, leden en publiek. Op 9 november organiseert de NVJ een conferentie naar aanleiding van een groot onderzoek naar journalistiek vakmanschap door journalist Tony van der Meulen.

Marketing en communicatie

In 2011 wordt een scherper profiel van de NVJ neergezet, zodat bestaande en nieuwe leden zich herkennen in de vereniging en erbij willen horen. Er zal effectief gebruik worden gemaakt van social media, zowel via de eigen community als via bestaande platforms. Digitale nieuwsbrieven worden meer op maat gemaakt voor de verschillende doelgroepen van de NVJ.

Collectief

Het accent komt nadrukkelijker te liggen op versterking van de besturen, een eenduidig CAO-beleid en opinie & debat. De verschillende secties zullen nadrukkelijker met elkaar gaan samenwerken in het organiseren van de debatten.
Het streven is om bij elk bedrijf of medium een bestuurslid in de sectie te krijgen, de zogenoemde ambassadeur. Juist door een steviger verankering in de sectiebesturen te krijgen, moet het mogelijk worden gemaakt sneller in te spelen op actuele ontwikkelingen in de bedrijven, maar ook wervend te zijn naar potentiële leden.

Op het arbeidsvoorwaardelijke gebied wacht een lastig jaar. Insteek tijdens CAO- onderhandelingen zal zijn dat bezuinigingen en tegenvallende rendementen niet eenzijdig verhaald kunnen worden op de arbeidsvoorwaarden. Met de uitgevers zal verder gesproken worden over één journalistieke CAO in de printsector en eenduidige inzet in de diverse CAO