Plasterk-regeling: titels bekend

woensdag 10 maart 2010

Vandaag zijn de dagblad- en tijdschrifttitels bekendgemaakt die meedoen aan de zogenoemde Plasterk-regeling. De regeling maakt het mogelijk dat jonge journalisten dit jaar en in 2011 ervaring kunnen opdoen bij dagbladen, opinieweekbladen en indirect voor nieuwsbladen. Plasterk-banen zijn ondermeer te vinden bij de landelijke en regionale dagbladen, Metro, Sp!ts, De Pers, Cobouw, HP/De Tijd, Vrije Nederland en De Groene Amsterdammer. De aanvragen werden behandeld door de Toewijzingscommissie, waarin de NVJ en NDP participeren.

Jonge journalisten die tot een jaar voor de aanstelling zijn afgestudeerd aan een erkende journalistieke opleiding in binnen- of buitenland kunnen net als elke andere
sollicitatieprocedure direct contact opnemen met de desbetreffende hoofdredacteur. Dagbladsecretaris Bianca Rootsaert: ‘Er is geen regel voor de deelnemende titels over hoe zij journalisten werven. Tegen jonge journalisten zou ik zeggen, stuur je sollicitatiebrief en bel na of je brief goed is ontvangen. Een ontvangstbewijs is volgens de regels van het spel wel gebruikelijk.’

Vijftien concerns en uitgeverijen maken gebruik van de regeling die voorziet in een overheidssubsidie van vier miljoen euro. Er zijn 52 arbeidsplaatsen voor jonge journalisten gecreëerd. Van de restsubsidie worden de werkgeverslasten betaald. Zeker nu de plaatsen volledig gesubsidieerd zijn, zal de toewijzingscommissie streng toezien of de plaatsing werkelijk boven de normsterkte van de redactie is. ‘Er mag dus geen verdringing van andere journalisten plaatsvinden.’

De NVJ Academy wil voor de jonge journalisten een scholingsmodule ontwikkelen en heeft hiervoor subsidie aangevraagd bij het Stimuleringsfonds voor de Pers. De NVJ stelt voor deze jonge groep journalisten, door middel van het organiseren van themabijeenkomsten, begeleiding aan te bieden met als resultaat door uitwisseling van kennis en kunde de innovatie in de bedrijfstak te bevorderen. De scholing is bedoeld voor zowel de Plasterk-journalisten als de deelnemers stimuleringsregeling uit de Dagblad-CAO.

De thema’s van de bijeenkomsten zullen zijn:
-Innovatie: Multimedia & Crossmediaal;
-Research;
-Door middel van welke methoden en technieken houd ik lezers geboeid?
-Ontwikkeling van specialismen, hoe verkoop ik mijn idee?