Rob Wijnberg: “Ik ben juist benieuwd naar de ideeën van freelancers”

vrijdag 7 juni 2013


Vanaf september gaat het nieuwe journalistieke internetplatform De Correspondent van start. Na het binnenhalen van 20.000 leden is initiatiefnemer RobWijnberg inmiddels bezig met het werven van journalisten. Hij hoopt dat ook bevlogen freelancers zich melden. Hij sprak op dinsdag 4 juni tijdens de Grote Freelancersdag in Amersfoort.

De cultuur van kranten staat niet in het teken van radicale vernieuwingen. Er wordt nog steeds geld verdiend, dus de noodzaak om echt te vernieuwen is er niet. De Correspondent is een andere manier van werken, vertelt Rob Wijnberg. Een dagelijks medium maar zonder de waan van de dag. Een auteursmedium met zoveel mogelijk vrijheid voor de auteurs. Een journalistiek platform met leden en zonder advertenties.

Het idee van Wijnberg sloeg direct aan en in de afgelopen maanden haalde hij 20.000 leden binnen. Nu is het tijd om journalisten te werven en dat is wennen voor beide partijen. “Bij de krant zijn redacteuren die verantwoordelijk zijn voor onderdelen van de krant. Je hebt dus functies en daar zoek je mensen bij. Bij De Correspondent doen we dat niet. We zoeken mensen met persoonlijkheid, fascinaties, verwondering en journalistieke ambities, die het waard zijn om door lezers gevolgd te worden. Dat zijn journalisten die onze agenda bepalen, dat is heel wat anders dan je laten leiden door andermans nieuwsagenda’s. Je hoeft niet per se alleen expert te zijn. Ik vergelijk het met een goede docent: dat is iemand die bevlogen zijn verhaal vertelt en die je raakt. Journalisten moeten veel meer die functie op zich gaan nemen. Het maakt uit wie het verhaal vertelt.”

De Correspondent wordt een stroom die steeds meer volgers krijgt, een verzameling gidsen die de lezers door de wereld leidt. Het ‘wat’ van het nieuws is minder belangrijk dan het ‘waarom’. Nieuws is iets wat vandaag gebeurt, maar nooit wat elke dag gebeurt. Het gaat om de structuren en de onderliggende ontwikkelingen. Neem Ikea, een voorbeeld dat wereldwijd de massapsychologische en economische aspecten blootlegt. Er zijn volgens Wijnberg wel duizend invalshoeken denkbaar van waaruit je de wereld kunt verkennen via Ikea.
“Als je altijd vastzit aan het idee dat je schrijft wat er vandaag gebeurt, dan mis je zoveel. Je mist een geïnteresseerder publiek en een prettiger journalist omdat hij mag schrijven wat hem echt interesseert.”

En dat kunnen ook freelancers zijn. Natuurlijk. Wijnberg noemt het een misverstand dat De Correspondent alleen maar bekende namen aan zich wil binden. “Ik ben juist benieuwd naar de ideeën van freelancers.” Hij gaat af op kwaliteit en bij kwaliteit hoort ook een goed tarief. Het liefst een vast tarief zonder een vast bepaald aantal stukken, maar een serie met veel vrijheid voor de journalist. “De journalist voelt zelf de verantwoordelijkheid wel. Iedereen bij De Correspondent krijgt zijn eigen tuin om bij te houden, doe wat je denkt dat nodig is.”
Fatsoenlijke tarieven dus. Maar wat vindt Wijnberg eigenlijk fatsoenlijk? Voor een zaal vol freelancers noemt hij een bedrag wat hij voor de eerste levering voor De Correspondent heeft betaald: 1.500 euro (anderhalve week werk).

Foto: Bas de Meijer


Andere berichtgeving rondom de Grote Freelancersdag, 4 juni 2013

- Foto’s Bas de Meijer
- Mark Deuze “Het plezier moet terug”
- Anne Dilven “Crowdfunding kan oplossing zijn”
- Fascinerende zoektocht naar veilige opslag en nieuwe verkoop-tools
- Hans Jaap Melissen: “Uiteindelijk is het een kwestie van gaan”
- Mark Deuze: “We leven niet met media maar in media”
- Ilvy Njiokiktjien: “Kom voor jezelf op”
- Dirk-Jan Visser: “Als ik een idee heb ga ik het ook uitvoeren”
- Qracht 500 wint crowdfundingsproject