BMY Workshop: Hoe ziet je businessmodel eruit als je grootste klant wegvalt

donderdag 5 juli 2012

‘Blijf dicht bij jezelf en vraag je permanent af hoe je businessmodel eruit komt te zien als je belangrijkste klant wegvalt. Je persoonlijk businessmodel is een werk in uitvoering’. Dit was de kern van het verhaal van freelance (radio)presentator Maarten Bouwhuis, die op vrijdag 29 juni gastspreker was tijdens de maandelijkse Business Model You (BMY) Workshop van de NVJ.

De kern van BMY dat ben jij, de freelancer. De klant huurt een persoon(lijkheid) in, niet de vakman. Daarom heet de eenmanszaak van Maarten Bouwhuis: Maarten Bouwhuis. Als freelancer moet je jezelf durven te verkopen en als merk durven neerzetten. Alleen als je (potentiële) klanten durft te vertellen waar je voor staat en wat je wil is de kans groot dat je je dromen kunt realiseren, aldus Bouwhuis.

Bouwhuis begon vijf jaar geleden bij de productieafdeling van BNR Nieuwsradio als redacteur. Na enkele maanden begon hij zich af te vragen waarom hij ook niet als radiopresentator aan de slag kon. Presenteren werd zijn doel.

Maarten bereikte zijn doel omdat hij hard werkte aan zijn stem, dictie en interviewstijl. Zijn jarenlange ervaring als trainer / gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut deed de rest. Tot op de dag van vandaag presenteert hij de BNR Klantenshow. Maar van presenteren alleen kun je niet leven. Bouwhuis realiseerde zich dat hij zijn businessmodel moest omgooien.

De keyresources (capaciteiten en vaardigheden) van Bouwhuis zijn: vermogen trends te spotten en te duiden, inhoud analyseren, debatteren, het aan elkaar praten van een dag, stem, ervaring, energie en persoonlijke verzorging. ‘Een goede presentator moet een beetje ijdel zijn’, volgens Bouwhuis. Wat freelancers zich vaak niet realiseren is dat goed kunnen communiceren en schrijven bijzonder is. Veel organisaties zouden baat hebben bij dit primaire talent van journalisten. ‘Denk maar eens aan al die ondoorgrondelijke jaarverslagen en ambtelijke stukken’, onderstreept Bouwhuis.

Nu hij zijn keyresources had gedefinieerd was het zaak om na te gaan welke klanten hij zou kunnen helpen. Hij bedacht dat hij klanten zou kunnen helpen bij het leiden van debatten, het voorzitten van een dag, meedenken over het concept van congressen, het informeren, luisteren naar, entertainen en inspireren van luisteraars/publiek. Hiermee boorde hij naast BNR Nieuwsradio een uitgebreid klantenbestand aan: evenementenbureaus, congresbureaus en gemeenten (raadsvergaderingen). Inmiddels zit hij jaarlijks meer dan 100 congressen voor en verdient hij gemiddeld per congres meer dan een maandsalaris als radiopresentator.

Heeft Bouwhuis geen last van de recessie? Jawel, ‘de recessie kwam ook mijn bedrijf binnen’. Vier congressen werden kort na elkaar afgezegd met als gevolg dat hij een dag onbezoldigd thuis zat. Bouwhuis is er van overtuigd dat commerciële congresbureaus binnen nu en een jaar verdwijnen. Bouwhuis signaleert een trend om ‘snel’ informatie en inspiratie te willen halen. Hij gelooft meer in korte bijeenkomsten die om drie uur beginnen (voor de file) en om acht uur aflopen (na de file). Het publiek (of werkgever) wil volgens Bouwhuis vooral geïnspireerd worden en het is maar weinig sprekers gegeven om dat te bereiken.

Ruim twintig procent van de inkomsten van Bouwhuis wordt nu gegenereerd door op te treden als dagvoorzitter/presentator voor commerciële congresbureaus, zoals Kluwer. Bouwhuis ontwikkelt nu een nieuw concept om te kunnen overleven als zijn grootste klant wegvalt. Over een jaar keert hij terug op de burelen van de NVJ om te vertellen of hij met dit concept nieuwe klanten heeft kunnen aanboren.

Het Business Model van Maarten Bouwhuis is opgenomen in het boek Business Model You van Tim Clark zie www.businessmodelyou.com (de eerste 70 pagina’s kunnen gratis worden gedownload).

Ga hier naar het model van Maarten Bouwhuis (.pdf) »