Wieland van Dijk: ‘Journalisten met digitaal bloed in de aderen’

dinsdag 20 mei 2014

‘Online talent gezocht’ is de titel van de Grote Zelfstandigendag die op dinsdag 3 juni in Amersfoort wordt gehouden. Maar wat is eigenlijk een online talent? En waar past de freelance journalist in het online plaatje? Wieland van Dijk, chef online NRC Media en bestuurslid NVJ Internet: ‘In de zin van mogelijkheden om freelance klussen te vinden, is online een hele goede plek.’

Hoe zou je online talenten willen omschrijven? Is het een kwestie van de juiste technieken gebruiken, of moet je meer kunnen?

‘Techniek is zeker belangrijk. Maar zoals je vroeger ook redacteuren had die diapositief de drukplaten konden lezen, zo vind je op een online redactie mensen die iets weten over html, photoshop en dat soort zaken. Daarnaast heeft online journalistiek, voor zoverre dat het kleine nieuwsbericht overstijgt, ook te maken met een andere manier van verhalen vertellen. Een mooi recent voorbeeld vind ik de interactieve productie The refugee challenge: can you break into Fortress Europe? van The Guardian. Hierin wordt de problematiek van vluchtelingen in kaart gebracht die Europa in willen. Je zou een mooie bewogen reportage kunnen schrijven over schrijnende gevallen in een vluchtelingenkamp, maar The Guardian koos voor een soort adventure game, waarbij je als vluchteling moet proberen Noord-West Europa te bereiken. Je begint ergens bij de grens van Turkije en moet steeds keuzes maken. Wil je naar Bulgarije, dan betaal je een mensensmokkelaar. Of verdwijn in de illegaliteit en probeer een nieuw leven op te bouwen. Zo krijg je uiteindelijk een goed beeld van de problematiek, tegenslagen en lastige dilemma’s waar vluchtelingen voor staan. Dat is mooi in beeld gebracht en op een heel andere manier dan dat je dat traditioneel in een gedrukt medium zou doen. Online talent zit ‘m dus ook in het feit dat je dit soort ideeën überhaupt bij je opkomt.'

Om zo’n productie te maken moet je ook kunnen samenwerken in een team.

‘Dat klopt. Ik kan vooral voor onszelf spreken. We hebben een online redactie en het zogenoemde nieuwe mediateam. Dat bestaat uit mensen die heel goed kunnen programmeren en verstand hebben van het gebruik van interfaces en verstand hebben van storytelling. Ze denken met ons mee hoe we een verhaal het beste kunnen vertellen en welke middelen we daarvoor kunnen inzetten, en ze helpen natuurlijk met het bouwen.’

Waar past de freelance journalist in dat plaatje?

‘Ik denk heel praktisch. Online is nou net dat deel van de journalistiek waar de werkgelegenheid groeiende is en in de zin van mogelijkheden om freelance klussen te vinden, is online een hele goede plek. Wij werken hier ook met een combinatie van vaste diensters en freelancers. Verder kan ik me indenken dat we een freelancer voor een bepaald project zouden kunnen inhuren. Overigens is NRC.nl nog altijd een nieuwssite, niet alleen met interactieve producties, maar ook met nieuwsberichten met een kop en een staart.’

De NVJ en NRC Handelsblad organiseren een wedstrijd waarbij deelnemers aan de Grote Zelfstandigendag hun idee voor een multimediaal, online project kunnen insturen. Ben je specifiek op zoek naar bepaalde ideeën?

‘Ik heb geen concreet boodschappenlijstje, maar we zijn wel op zoek naar mensen die op een andere manier naar journalistiek kijken. We hopen op producties waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die digitaal te bieden heeft. Verhalen van 3.000 woorden en twee prachtige foto’s kunnen heel goed zijn, maar als het als zodanig ook afgedrukt had kunnen worden, heeft het niet de meerwaarde waarnaar we zoeken.’

Je gaat de winnaar of winnaars begeleiden. Wat kan men verwachten?

‘Wat we meestal doen. Dat is een aantal keren goed overleggen en brainstormen over de beste vorm en wat daarbij de technische mogelijkheden zijn. Het hangt van het soort productie af. Ons nieuwe mediateam wordt in elk geval ook ingeschakeld, daar worden verhalen in onze ervaring meestal een stuk beter van.’

Tijdens de Grote Zelfstandigendag ga je ook een workshop geven met als titel ‘Online opvallen, dus ook via Social Media’. Wat ga je daar vertellen?

‘De vraag is waar wij naar kijken als we op zoek zijn naar goede journalisten. Standaard kijken we bijvoorbeeld naar Twitter. Over welke onderwerpen twittert de journalist? Plaatst hij of zij links of filmpjes voordat deze viraal gaan? In hoeverre loopt iemand voorop? Kortom, heeft hij of zij digitaal bloed in de aderen stromen? Daar zal mijn verhaal over gaan en ik zal daarbij met voorbeelden komen.’

 

Lees ook: