Stroom klachten over persalarmering houdt aan

dinsdag 2 juli 2013

De NVJ dringt al jaren aan op een betere informatievoorziening en alarmering voor de pers, maar nog altijd komt er een constante stroom van klachten binnen met betrekking tot snelle en volledige persalarmering. Sinds een oproep via Twitter een week geleden is het aantal klachten gestegen tot zelfs 5 tot 8 per dag. Ben je recent als fotograaf of journalist door de politie verhinderd je werk te doen? Meld het via Twitter o.v.v. #politieperskaart.

Uit NVJ-onderzoek uit 2011 bleek dat de persalarmering via het het pager-systeem P2000 niet goed genoeg werkte. Journalisten missen incidenten omdat de politie die niet doorgeeft. Dit is gezien het aantal berichten dat de NVJ via mail, telefoon en Twitter binnenkrijgt, nog steeds niet verbeterd. De meldingen die de NVJ ontvangt worden gerubriceerd en zullen binnenkort per regio te zien zijn op NVJ Meldpunt Politie & Pers

Bovendien zijn NVJ en NVF onlangs een werkgroep Politie/Pers gestart om klachten en problemen in de samenwerking tussen politie en pers te inventariseren. De meldingen en klachten gaan over bijvoorbeeld de (h)erkenning van de Politieperskaart, toegang tot incidenten, persalarmering en inzetten van drones. De klachten en verbeterpunten worden besproken in het periodieke overleg met de Nationale Politie, waar de NVJ in januari jl. mee is begonnen. Tijdens het periodiek overleg staat een goede samenwerking tussen politie en pers centraal.

Actuele incidenten voor dit meldpunt kunnen ook worden gestuurd naar nvf@nvj.nl