Novinity wint Toekomst Prijs

maandag 16 april 2012

Ans Boersma, Wilbert Kramer en Gerwald van de Munt hebben met hun app Novinity de Toekomst Prijs gewonnen. De jury onder leiding van René van Zanten, directeur van het Stimuleringsfonds voor de Pers, achtte de app de beste Nieuwsbrenger van de Toekomst. Voorafgaand aan de prijsuitreiking van de Toekomst Prijs en De Tegels 2011 gaven de twee genomineerde teams een presentatie over hun Nieuwsbrenger van de Toekomst.

Novinity is een app die nieuws op maat brengt. Bovendien wil Novinity een betrokken online community creëren, waarbij het nieuwsmedium in contact blijft met de achterban. De app bevat functionaliteiten zoals een persoonlijke scorelijst van belangrijk nieuws; een timer waarbij de lezer een tijdsduur (bijvoorbeeld treinreis) instelt en daarbinnen optimaal op de hoogte wordt gehouden; het delen van nieuws op Facebook en Twitter; gelaagd nieuws van kern, context en duiding; meerdere bronnen; audiofunctie.

Met de app Novinity spelen Boersma, Kramer en Van de Munt in op gemak, efficiency en betrokkenheid. Ze vinden dat in de verschuiving van offline naar online nog te vaak oude patronen worden toegepast in nieuwe media. Bovendien is er nog geen goed online alternatief voorhanden om lezers te binden. Ook is het online aanbod te groot, te breed en onoverzichtelijk. Tegelijkertijd bezit de helft van de Nederlanders een smartphone, hebben twee miljoen Nederlanders een dagblad app en bezoeken zeven miljoen Nederlanders dagelijks de website van een dagblad. Met het verdwijnen van dagbladabonnees verdwijnt ook een betrokken achterban. Novinity wil die betrokkenheid terughalen door lezers actief te betrekken bij het nieuwsmedium.

De Nieuwsfabriek
Verliezend finalist was het team van de Nieuwsfabriek, dat een format ontwikkelde om kinderen tussen de 10 en 12 jaar te interesseren voor nieuws. Met de Nieuwsfabriek krijgen kinderen handvatten uitgereikt, waardoor zij nieuws beter leren begrijpen en dit nieuws ook aan vrienden kunnen uitleggen. Hierbij kunnen zij, net zoals in games, punten verzamelen.

Vernieuwingen
Tijdens de middagbijeenkomst ontvouwde Joris van Heukelom, partner in MakerStreet (mediagerelateerde producten en diensten) zijn visie omtrent vernieuwingen in de journalistiek. In een sneltreinvaart doorliep hij de next levels, waarbij produceren, aggregeren en distribueren het uitgeefvak bepalen. Toepassingen die steeds meer in het uitgeefvak te verwachten zijn: posten van nieuws, waarbij net als met Spotify, ook al je vrienden weten wat je leest; 2nd screen niet alleen naast televisie, maar ook naast kranten; 3d gesture browsing (Kinect); layar; en datajournalistiek. Van Heukelom: ‘Veel mensen zijn bezig met initiatieven, vooral buiten het uitgeefvak.’ Hij gelooft niet dat de redactionele output zal verdwijnen, wel zullen er nieuwe vormen van storytelling moeten komen.

De Toekomst Prijs is een mede geïnitieerd door de sectie Vers in de Pers (ViP) van de NVJ.