Meldpunt Wobstructie voor klachten over Wob-verzoeken

donderdag 28 augustus 2014

Heb je klachten over de manier waarop de overheid met je Wob-verzoek omspringt? Ga dan naar het Meldpunt Wobstructie. Tot 1 januari 2015 kun je terecht bij dit meldpunt voor klachten over de uitvoering van de Wob, dat de NVJ en de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) in april hebben geopend.

Toegang overheidsinformatie

De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) is een belangrijk instrument voor journalisten om toegang te krijgen tot overheidsinformatie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) suggereert dat verzoekers de wet misbruiken en heeft daarvoor een meldpunt ingericht. De signalen die de NVJ en VVOJ ontvangen, duiden echter op misbruik door de overheid zelf. Zoals: Op het laatste moment reageren, geen oog voor de actualiteit, een hoge rekening voor kopiëren, maar een klein deel van de gevraagde informatie leveren, onterechte weigergronden, onvriendelijke behandeling, onduidelijke, soms krampachtige communicatie.

Inventariseren

Met het Meldpunt Wobstructie willen de NVJ en VVOJ klachten inventariseren en de gebrekkige, bij vlagen zelfs obstructieve uitvoering in kaart brengen en illustreren. Zij onderstrepen het belang van een goede beschrijving van hoe de Wob voor journalisten uitpakt.

Krijg je te maken met obstructie door de overheid met de kennelijke bedoeling je te ontmoedigen? Als je het slikt en maar weer doorgaat, krijgen we er nooit zicht op. Vandaar deze oproep: houd het niet voor je, maar laat het weten.

De uitvoering van het project ‘Meldpunt Wobstructie’ is in handen van de Werkgroep Wob van de VVOJ. Het meldpunt blijft tot eind dit jaar open. Het beantwoorden van enkele vragen duurt maar een paar minuten. De resultaten worden voorjaar 2015 in ieder geval gepubliceerd op de websites van beide verenigingen en van Villamedia.