De meerdere lagen van visuele storytelling

woensdag 13 december 2017

Wat zijn de trends in visuele storytelling? De NVF nodigde op 14 november Iris Sikking, conservator en jurylid Zilveren Camera storytelling, uit om haar visie te geven op de ontwikkelingen in storytelling. Dat werd een uur lang genieten van voorbeelden uit binnen-  en buitenland.

foto: Eric Brinkhorst

Allereerst een nieuwtje en de directe aanleiding om Iris Sikking uit te nodigen voor het @NVFBeeld event op 14 november: in de nieuwe editie van de Zilveren Camera is voor de eerste keer de Prijs voor Storytelling opgenomen, waarmee de Zilveren Camera inspeelt op de ontwikkelingen in de visuele journalistiek . (Inzenden kan trouwens nog tot en met 3 januari 2018

Wat is nu eigenlijk visuele storytelling?

 

Iris Sikking legt het uit aan de hand van een citaat van David Campbell:

“A field in which the routes of photojournalism, videojournalism, documentary, cinema and interactive storytelling have the potentioal to intersect”

Waar visuele storytelling vooral op neerkomt is:

  • Zelf publiceren, onafhankelijk van bestaande kanalen
  • Het inbouwen van meerdere lagen door de combinatie van beeld, geluid, tekst, grafisch enzovoorts
  • Het inzetten van diverse platforms om publiek te bereiken
  • Het gebruikmaken van online beschikbare bronnen
  • Het betrokken maken van de kijker door interactie
  • En veel teamwork! Het inhuren van specialisten

Enkele spraakmakende voorbeelden

Bekende voorbeelden waarin fotografie, iPad, weblog, scrollytelling, print, fotoboek, audiovisueel en fototentoonstelling samenkomen, zijn projecten zoals:

ViaPanAm - Kadir van Lohuizen

Firestorm  - The Guardian

The Holy Land  - Dirk Jan Visser & Derk Walters

Poppy, The Interactive  – Robert Knoth & Antoinette de Jong